Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

As
AsiAsia - 09-09-2020 15:32:01
Winkels & Webshops

Na klacht van mijn kant dreigt asiasia.nl met aanklacht voor smaad

graag willen wij langs deze weg reageren op dit topic van suusjesuusje. het zou prettig zijn als suusjesuusje haar werkelijke identiteit aan ons kenbaar zou maken. naar het lijkt is deze schrijver helemaal geen klant van onze webwinkel. deze situatie is voor ons totaal onherkenbaar.


wel hebben wij een suzanne uit texel als klant gehad via het platform van bol.com. van haar hebben wij inderdaad een beschadigde ring teruggekregen die vol met draagsporen zat. zie de foto die wij hebben bijgevoegd. ook had zij het asiasia-label wat aan de ring zat, verwijderd. dit is voor het passen en beoordelen van de ring niet noodzakelijk. als bedrijf uit de mode-industrie zijn wij helaas in deze tijd genoodzaakt onze artikelen te beveiligen tegen misbruik als ‘wardrobing’ of oneigenlijk gebruik in modeblogs of -vlogs. in dit geval was duidelijk sprake van ingebruikname verdergaand dan alleen passen.


om transparant en eerlijk te kunnen handelen worden alle sieraden, voordat wij deze naar een klant opsturen, gefotografeerd. de betreffende klant heeft deze foto’s samen met de foto’s van de conditie waarin de ring door haar is teruggestuurd, ontvangen. ter aanvulling is bij de retourmelding, als er al sprake zou zijn van een beschadigd geleverd artikel door deze klant geen melding hiervan gemaakt.


artikelen in deze conditie worden door ons niet verkocht, én kunnen én willen wij niet meer verkopen. als bedrijf staan wij voor het leveren van ongebruikte, ongedragen en schone sieraden aan onze klanten.


wanneer dit topic niet bovenstaande situatie betreft, illustreert dit wel hoe helaas sommige klanten tijdens de zichttermijn met artikelen die ze niet willen hebben, omgaan. ook betekent het dan dat er sprake is van een ‘nepreview’ waarnaar zelfs nu onderzoek wordt gedaan door de acm. dit is inmiddels gemeld bij de redactie van kassa, maar daar deze geeft aan dat er sprake is van een ‘open platform’ waar iedereen zonder enige waarheidsverificatie ongefundeerde berichten, kan plaatsen. klant van een bedrijf of niet en zonder wederhoor. dit is iets wat je van een organisatie met journalistieke roots als bnn-vara niet zou verwachten. aan een verhaal zitten namelijk altijd twee kanten.


deze suusjesuusje heeft er waarschijnlijk daarom voor gekozen deze publicatie op dit forum te zetten. bij het forum van de consumentenbond of bijvoorbeeld trustpilot wordt bij een klacht van het bedrijf wél een bestelbevestiging of rekening van de ondernemer opgevraagd en kan je als bedrijf aantoonbaar maken dat een publicatie onterecht is. wanneer er geen aankoopbewijs wordt geleverd of het bedrijf onrechtmatigheid kan aantonen, wordt het topic gesloten. dit om onheuse publicaties en reputatieschade tegen te gaan.


controle vooraf voorkomt ook dat er een stroom aan ongefundeerde reacties komt van schrijvers die zelf geen idee hebben van de werkelijke situatie en al helemaal nooit iets hebben besteld bij het bedrijf waar zij een mening over vormen. ( @heremietkreeft @miennaamishaaz , @tijger1, @pebk ).


van dropshipping tot kvk- of webkeurkenmerkfraude, deze directe en indirecte beschuldigingen worden allemaal genoemd. er worden zelfs meerdere bedrijven door elkaar gehaald, maar nergens klopt iets van.


tot slot nog even over het smaadvraagstuk. wanneer een klant iets openbaar publiceert waarvan hij of zij weet dat het niet de waarheid is en dit schrijven kan zorgen voor aantasting van de goede naam of reputatie van een bedrijf, is hier wel degelijk sprake van smaadschrift. dit is een strafbaar feit en daar kan een aanklacht voor worden ingediend, mist het feit goed aantoonbaar gemaakt kan worden.


het is inmiddels algemeen bekend dat er helaas consumenten zijn die de ‘negatieve review’ als chantagemiddel gebruiken om ondernemers te dwingen bij beschadigde of in gebruik genomen artikelen toch het volledige aankoopbedrag terug te betalen. de redactie van kassa faciliteert dit, maar wij zijn hier niet ontvankelijk voor. wat wij zeker weten is dat iedere klant bij asiasia een eerlijke behandeling krijgt.