Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

alexishoop
alexishoop - 20-11-2020 06:48:59
Winkels & Webshops

Is een cyberdeal bij zalando echt een deal?

twee zaken spelen hier,

a) wat onder de normale van-prijs valt; indien een verkoper standaard een lagere aanbod heeft, geldt dat als van-prijs, zijn er regelmatig kortingen op hetzelfde artikel dan geldt de gemiddelde verkooprijs zonder korting (van de afgelopen 3 maanden) voor dat artikel waarop reclame gemaakt kan worden. in overige gevallen (zoals bij totaal nieuw aanbod) mag men alleen van-voor reclame uittingen doen, indien dat ook daadwerkelijk de normale verkoopprijzen (zouden) zijn bij verkoop. 


b) reclame uittingen via socialmedia zijn gerichte aanbiedingen, die vallen tevens onder persoonlijke aanbiedingen, ook als ze groepsgericht zijn, alle belangrijke en noodzakelijke informatie moet aanwezig zijn en daarbij is het nadrukkelijk verboden om te doen alsof iets voordeliger is dan in het in werkelijkheid is.


 


dus mocht er in een dergelijk reclame aanbod niet duidelijk vermeld staan dat de 'normale verkoopprijs'  is verhoogd en/of de noodzakelijke informatie over prijsvorming ontbreekt, dan is er spake van misleidende reclame. 

je ziet het vooral bij refurb of retourgoederen waarbij het prijsvoordeel niet duidelijk genoeg wordt gecommuniceerd, vooral partijen als ibood stunten vaak met veel te hoge kortingen of nooit bestaande van/voor calatogusprijzen op dergelijke goederen.