Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

newmikey
newmikey - 17-01-2021 21:01:17
Winkels & Webshops

Betalen invoerbelasting aan dhl agv brexit ?

toevallig mijn vakgebied. amazon heeft al sinds vorige zomer aangekondigd géén bestellingen van het europese vasteland meer te kunnen verwerken voor aanbieders in het vk (en vice-versa). 


deze britse verkoper zou dus allang van het nederlandse amazon platform afgegooid moeten zijn. in dit geval zou het wel eens een grensgevalletje geweest kunnen zijn, u vermeld er niet bij wanneer u de bestelling geplaatst heeft maar als dat in het oude jaar is geweest zal deze aanbieder gehoopt hebben dat uw bestelling nog voor 1 januari geleverd kon worden. door de idiote drukte ron kerst zijn veel pakketbezorgers in de problemen gekomen. dat lijkt mij nog eens versterkt door de reactie van de verkoper die wel bereid is te "middelen". 

het bedrag van €104 lijkt mij trouwens extreem hoog. er staat me bij dat ups administratiekosten bij inklaring van €13 rekent. blijft over €104-€13=€91 en aangezien de waarde van uw bestelling boven de €22 (vrijstellingsgrens voor btw) en ook boven de €150 (vrijstellingsgrens voor rechten bij invoer) is, betaalt u beide.

de btw is een vast percentage over de pakketwaarde + verzendkosten + invoerrechten en we kunnen dus het bedrag aan rechten bij invoer makkelijk uitrekenen als we de formule (€280 +ir) * 1.21 + ir = €104  gebruiken. die rechten waren dan zo rond de €37.35 wat een percentage van grofweg 13% oplevert. dat is, voor eu begrippen vrij hoog - geldt eigenlijk alleen voor zover het consumentenproducten betreft voor textiel, sommige voedingssuplementen en schoenen.


 


in mijn ogen is amazon (de nl vestiging) hier gewoon de verkoper en heeft u recht op levering tegen de afgesproken prijs. amazon gebruikt fullfillment centers die zelf de btw afhandelen en dat moeten ze dan hier ook maar doen (kost ze niks extras aangezien btw gewoon zakelijk aftrekbaar is) en ze zullen u dus volledig schadeloos moeten stellen. u heeft inderdaad niets met de britse leverancier te maken. of u uw recht ook zonder meer kunt halen is een tweede, het zal een lang welles/nietes spel worden. of u daar zin in heeft kunt u alleen zelf beoordelen.

wat u kùnt doen is dreigen van uw retourrecht gebruik te maken - dat gaat amazon (èn deze verkoper) namelijk nog véél méér geld kosten aangezien het dan op weg terug weer twee keer door de douane moet met de bijbehorende administratiekosten (1 keer bij uitvoer uit nederland en nog een keer bij aankomst in het vk) en de handelaar dan misschien zowel pakketje als geld kwijt zal raken. kijk eens hoe ze dáár op reageren...