Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hutch
hutch - 29-01-2021 09:36:10
Garantie & Verzekeringen

Wie is aansprakelijk voor een vlieg in mijn nieuwe ruit?

Dag roy,

uw probleem heeft niets met garantie te maken, maar alles met een tekortkoming in de nakoming van de afgesloten overeenkomst.

in https://wetten.overheid.nl/bwbr0005290/2021-01-01" target="_blank">artikel 23, lid 1 bw7 (burgerlijk wetboek) staat het volgende:

"de koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is."

vooral dat laatste is belangrijk: 'binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking.'

u heeft het na ongeveer twee maanden ontdekt, dus dan gaat die termijn van de voornoemde twee maanden in.
de termijn welke de verkoper aangeeft, kunt u vergeten. die slaat nergens op, is zelfs niet toegestaan volgens https://wetten.overheid.nl/bwbr0005290/2021-01-01" target="_blank">artikel 6, lid 1 bw7.

wijs die verkoper maar heel fijntjes op art. 6 en 23 bw7.

succes.