Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Va
VanderAppel - 29-07-2021 09:56:15
Huishouden & Energie

Enexis wil míjn meterstand weten. maar ik zit bij essent. ben ik dat verplicht

de antwoorden op deze vraag zijn het bewijs dat je niet alleen kritisch moet zijn op de wereld búiten kassa, maar ook op gebruikers ván kassa. ik hoop dat dit forum moderators en fact-checkers heeft en foute antwoorden verwijdert, want dit is echt heel slecht - kassa-gebruikers die zelf fake news de wereld in brengen.


 


het grote misverstand bij de vraagsteller en sommige beantwoorders is dat essent en enexis concurrende commerciele partijen zijn. dit is niet zo. kort gezegd, zoals anderen ook al gezegd hebben: enexis is een netbeheerder (of netwerkbedrijf), essent is een leverancier. helaas zijn deze termen soms wat verwarrend, dus hier een wat uitgebreidere uitleg.

'vroeger' hoefde en kon je niet kiezen aan wie je de energierekening betaalde - je had gewoon één partij, afhankelijk van je locatie. deze partij onderhield het netwerk, nam je standen op en stuurde je rekeningen. heel makkelijk en overzichtelijk. in 2004 is dat veranderd. om concurrentie en keuzevrijheid (en dus theoretisch lagere prijzen) te bevorderen gingen we naar een 'vrije energiemarkt'. logischerwijs bleven de bedrijven die je lokale fysieke netwerk onderhouden gewoon hetzelfde, maar vanaf 2004 kun je kiezen aan wie je de rekening betaalt. het kan dus, theoretisch, zijn dat je netwerkbedrijf zijn hoofdkantoor heeft in groningen maar je leverancier een bedrijf is in maastricht. logischerwijs kan er maar één eigenaar en onderhoudsbedrijf zijn van de leidingen, de kastjes, de verdeelstations, etc., maar je kunt wél kiezen voor de partij met de laagste tarieven op met een gratis ipad als je overstapt. 


 


klinkt goed, maar de vrije energiemarkt heeft meer verwarring en problemen dan voordelen opgeleverd. opeens moesten bedrijven om kunnen gaan met jaarlijks switchende klanten, waarvoor dus uitwisseling van gegevens nodig is tussen al die commerciele partijen, inclusief verbruiksgeschiedenis, standen, etc. dat ging zeker de eerste jaren regelmatig fout. ook moest het aan de consument worden uitgelegd. uw vraag en sommige antwoorden maken duidelijk dat na 17 jaar (!) vrije energiemarkt veel mensen dit nog steeds niet snappen. aan de ene kant vind ik dat onbegrijpelijk, want deze informatie is goed terug te vinden en wordt ook regelmatig gegeven en toegelicht in brieven en op websites. aan de andere kant vind ik het begrijpelijk en blijft het een rare materie, omdat het eigenlijk een beetje een wassen neus is (veel leveranciers met een onafhankelijk klinkende naam zijn gewoon een onderdeel van bijvoorbeeld het moederbedrijf van essent) én omdat het woord 'leverancier' eigenlijk ook fysieke levering impliceert, wat dus niet zo is. de energieleverancier is eigenlijk niets anders dan de partij die uw financiele energieadministratie doet, niet de fysiek leverende partij. bovendien levert het weinig op, zoals ook andere beantwoorders hebben gezegd: een groot deel van je rekening zijn de vaste kosten van het netwerk en die kosten zijn er nou eenmaal. 


 


toen de energiemarkt vrij werd hebben de netwerkbedrijven (tot 2004 waren dat gewoon de onderhoudsafdelingen van hetzelfde bedrijf, even simpel gezegd) andere namen gekregen, voor de duidelijkheid. het netwerkonderdeel van essent ging enexis heten. u zit dus, toevallig of niet, bij twee bedrijven die vroeger gewoon één waren.


 


uw meter is een fysiek ding en dus onderdeel van het netwerk. het netwerk wordt onderhouden door het netwerkbedrijf. enexis is uw netwerkbedrijf. dus zij nemen uw standen op. het is dus geen kwestie van 'verplicht' (hoewel dat eigenlijk wel zo is), maar meer een kwestie van 'normaal'.


 


zeker als u geen slimme meter hebt moeten de standen één keer in de zoveel tijd fysiek gecontroleerd worden, want uw verbruik tussen deze fysieke controles in is gebaseerd op óf schatting óf eigen opname. beide kunnen verkeerd zijn.


 


als laatste een wat minder objectieve opmerking: tenzij u heel jong bent en voor de eerste keer zelf energierekening betaalt vind ik het wat moeilijk om uw vraag te plaatsen, aangezien u theoretisch al heel vaak uw standen hebt doorgegeven aan enexis.