Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Sl
Sloth - 14-09-2021 15:55:17
Geldzaken & Recht

Mijn dochter van 15 besteld allemaal kleding via klarna (achteraf betaling) en wij krijgen de aanmaningen inclusief aanmaningskosten. wat te doen?

Iemand van 15 jaar kan inderdaad geen aankopen doen met achteraf betalen.
klarna biedt achteraf betalen aan voor consumenten van 18 jaar of ouder. je dochter heeft dus een andere leeftijd ingevuld dan haar eigen. er wordt een kredietcheck gedaan op jouw adres en als dit in orde is, kan deze betaalmethode worden gekozen bij bestellen. de webwinkel en klarna waren in de veronderstelling dat deze aankopen door een meerderjarige zijn geplaatst. omdat je aangeeft dat het om kleding gaat, voor haar (ga ik vanuit), dan is de kans klein dat je deze aankopen ongedaan kan maken. dan ben jij als ouder verantwoordelijk voor deze betaalverplichting. mocht het om een onheus bedrag gaan, dan kun je proberen de koopovereenkomst te laten ontbinden.
 
heb je inmiddels incassokosten of aanmaningskosten? wanneer je brieven van een incassobureau ontvangt, dien je met spoed contact met hen op te nemen! 
 
klarna zelf is een betaalservice die verschillende webwinkels ondersteunt. je kunt met hen contact opnemen om dit account  van je dochter te blokkeren.
maar het lijkt mij ook verstandig om te achterhalen bij welke webwinkels je dochter aankopen doet, je kunt deze accounts laten blokkeren of aankopen met achteraf betalen/klarna uit laten zetten. 
 
misschien kun je de webwinkels verzoeken kleding buiten zichttermijn te retourneren, mits de kleding ongedragen is en je de originele verpakking/kaartjes nog hebt.

tl;dr: neem z.s.m contact op met het incassobureau, klarna en desbetreffende webwinkels waar de kleding is gekocht.