Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Kees19
Kees19 - 08-10-2021 14:11:30
Huishouden & Energie

Dgb zegt opeens per 1 november 2021 het contract op ivm de hoge energieprijzen

ik heb een mail gekregen van deze club, die er heel anders uit ziet, maar uiteindelijk hetzelfde effect heeft.


 


 


geachte heer/mevrouw,


in tegenstelling tot wat is overeengekomen in de leveringsovereenkomst betaalt u bij dgb energie uw energienota's niet door middel van automatische incasso. de betaling van uw voorschotnota's dient zoals afgesproken uiterlijk op de 22ste voorafgaand aan de maand van levering op de rekening van dgb energie te staan.


wij hebben geconstateerd dat niet aan deze betalingsverplichting wordt voldaan; u bent in verzuim. doordat u zich niet houdt aan de voorwaarden uit de leveringsovereenkomst met dgb energie zal de leveringsovereenkomst met u worden beëindigd.


u ontvangt verdere informatie van uw netbeheerder. u wordt aangeraden op zoek te gaan naar een nieuwe energieleverancier.


wat is er gebeurd? vanaf mei schrijft dgb maandelijks de voorschotten af! ik heb hierop geen enkele invloed: dit betreft een gewone automatische incasso. zo ook op 22-9. tot mijn verbazing wordt alleen het voorschot gas (ruim €300) afgeschreven. ik kom daardoor weliswaar rood te staan maar ruim binnen de door de bank toegestane grenzen. het voorschot elektriciteit (€100) zou nog makkelijk kunnen worden afgeschreven. twee dagen later is mijn saldo weer ruim positief. op 27-9 wordt alsnog het  voorschot e afgeboekt. drie dagen later volgt dan bovenstaande mail. ik heb dgb onmiddellijk een boze mail geschreven met het dringende verzoek om hun besluit terug te draaien. tevens heb ik aangegeven dat ik ook snap waarom ze dit doen: ze willen van dit soort dure contracten af. het blijft vervolgens oorverdovend stil.


het volgende staat in het contract:

u heeft dgb energie gemachtigd om de bedragen die u aan dgb energie moet betalen automatisch te incasseren. indien u op een andere wijze
wenst te betalen, dan brengen wij hiervoor kosten in rekening. deze kosten bedragen € 9,68 per factuur. de voorschotbedragen dienen, gelijk
aan betaalwijze automatische incasso, ook bij een andere wijze van betalen uiterlijk op de 22ste voor maand van levering voldaan te zijn.
indien dit niet het geval is, wordt de leveringsovereenkomst voor energie (gas/elektra) beëindigd waaruit voortvloeit dat ook de levering door dgb energie beëindigd zal worden en u op zoek kunt gaan naar een nieuwe leverancier.

en dit staat in de algemene voorwaarden!

wij laten u weten op welke datum u ons uiterlijk moet betalen en op welk rekeningnummer (iban). betaalt u te laat? dan informeren wij u eerst schriftelijk of digitaal dat u in verzuim bent. u krijgt dan nog veertien kalenderdagen de tijd om te betalen zonder dat wij hiervoor extra kosten in rekening brengen. ook informeren wij u over de gevolgen als u niet alsnog binnen deze veertien kalenderdagen betaalt. dan moet u ons de gewone wettelijke rente betalen. ook moet u ons buitengerechtelijk incassokosten betalen. hiervoor is in de wet een maximum gesteld. de hoogte van de kosten die wij bij u daarvoor in rekening brengen staat op onze website. (gebruikt u de elektriciteit en/of gas voor iets anders dan uw huishouden? dan hoeven wij u niet eerst schriftelijk of digitaal te informeren en betaalt u onmiddellijk de wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten.)¹


op mijn portal van dgb kan ik geen enkel lopend contract meer terug vinden en mijn netbeheerder heeft ook al gemeld dat ik geen contract meer heb. voor mij zijn dit boeven, die hard moeten worden aangepakt.  wat vindt u?