Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

P J
P J - 31-05-2022 10:48:20
Huishouden & Energie

Heeft er iemand ervaring met de fa. bestair

ik schrijf niet snel een review maar in dit geval maak ik een uitzondering. ik heb zo’n slechte ervaring met dit bedrijf, dat ik mensen graag wil behoeden.


 


ik heb twee airco-units laten plaatsen in mijn woonhuis door bestair.


het eerste contact was heel prettig en professioneel. ze komen langs met een busje en laten alle mogelijkheden zien. we hebben afspraken gemaakt over hetgeen geleverd zou worden en voor welke prijs. ook de eerste afspraak voor het opmeten en de installatie verliep goed. 


 


echter, toen de dag van installatie aangebroken was, begon de ellende.


de heren die de airco’s kwamen plaatsen waren heel onervaren. eén van beide gaf aan dat het zelfs zijn eerste dag was. de ander was volgens mij pas een aantal maanden in dienst. dit is op zichzelf geen probleem wanneer ze goed werk leveren. dit bleek echter niet het geval. ik zag ze vaak samen in een hoekje overleggen omdat ze er niet uit leken te komen. toen ze kwamen zeggen dat ze klaar waren, heb ik het een en ander geïnspecteerd. ik schrok van hetgeen ik aantrof. kabels lagen los op het dak en waren niet weggewerkt, geen kabelgoot naar stopcontacten, rommel lag overal en niets leek op elkaar aan te sluiten (overal kiertjes). daarnaast hadden ze de kap (voor over de buitenunit) niet bij zich. toen ik beide heren hierop aansprak kreeg ik als reactie ‘ow, wil je dat wij de kabels wegwerken’. hierop hebben ze nog een hele slechte poging ondernomen om het een en ander te verbeteren, maar al snel werd aangegeven dat dit niet mogelijk was omdat het gas al op de leiding zat en ze de leiding niet meer konden buigen. ook hadden ze geen kabelgoten bij zich voor de kabels weg te werken. hierop heb ik aangegeven dat ze het kunnen laten voor nu en dat ik contact zou zoeken met het bedrijf om hierover te klagen. dit heb ik ook direct gedaan.


 


na telefonisch contact heb ik foto’s gemaakt van hetgeen er achtergelaten was en deze doorgestuurd. al snel werd ik teruggebeld en aangegeven werd dat het opgelost zou worden. er zou een ervaren medewerker komen die alles in orde zou maken. hierop een dag afgesproken die bijzonder ver in de toekomst lag omdat ze 3 uur moesten rijden en de planning vol zat. deze afspraak is vervolgens meerdere malen verzet omdat medewerkers ziek zouden zijn. ik heb rustig gewacht tot dat ze het op zouden komen lossen. toen de dag van “oplossen” aangebroken was, kwamen er opnieuw twee relatief onervaren medewerkers. deze gaven vervolgens aan dat ze de kabelgoot die ze bij zich hadden niet konden gebruiken, omdat de kabel die gebruikt was te dik was. deze had niet gebruikt mogen worden (aldus de medewerkers). maar omdat de kabel al helemaal geïnstalleerd was, wilden ze deze niet meer vervangen. in plaats daarvan zijn ze naar de lokale bouwmarkt gereden om kabelgoten te halen. deze hebben ze vervolgens op de muur gezet. ook hadden ze opnieuw niet de afgesproken kap bij zich voor de buitenunit. het was volgens de medewerkers niet duidelijk dat ze deze mee hadden moeten nemen. de medewerkers hebben geen poging gedaan om het een en ander op te lossen. ze hebben kabelgoten geïnstalleerd en de slangen en kabels proberen weg te werken. daarnaast hebben ze hoeken vol laten lopen met teer (wat op mijn nieuwe tegels is gevallen). toen ze klaar waren was ikzelf aan het werk en heb ik niet alles goed kunnen inspecteren. later zag ik dat de kabelgoten heel scheef zaten. het zag er niet uit (de kabelgoten lagen overigens na één dag alweer van de muur af). 


 


hierop opnieuw gebeld met bestair voor het maken van een afspraak voor het leveren van de kap en voor het op orde maken van de overige afwerkingen. de kap moest vervolgens nog eerst besteld worden. vervolgens wel 5 keer moeten bellen om een afspraak te krijgen. hier ging maanden overheen. toen kwam de dag dat ze de kap kwamen installeren. de persoon in kwestie was al wat beter opgeleid, maar gaf aan dat hij nog nooit een kap had geïnstalleerd. dit was dus zijn eerste keer. een hele vriendelijke jongen die zijn best deed, maar de kap bleek niet te passen en er moest dus in gezaagd worden. de kap is vervolgens geïnstalleerd en de overige problemen zijn goed als mogelijk opgelost.


 


na ongeveer één maand viel de kap buiten uit elkaar. dit was een houten kap die om de airco heen zat en opgehangen was. de lijm in de hoeken hield het niet en alles zakte in. hierop wederom bestair gebeld. deze vroegen om foto’s (die ik aangeleverd heb) en gaven aan dat ze iemand zouden sturen om deze te maken. ik heb aangegeven dat de kap naar mijn mening niet te maken is. het is allemaal dun hout. bestair gaf aan dat ze toch iemand wild sturen om erna te kijken. wederom ging er maanden overheen en heb ik meerdere malen moeten bellen voor een afspraak. toen er uiteindelijk iemand kwam, gaf de persoon al direct aan dat hij het niet kon maken. de medewerker gaf aan drie uur gereden te hebben (met twee personen) en dat hij nog nooit zo’n kap gemaakt had. 


hij heeft met het kantoor gebeld en afgesproken werd dat de kap vervangen moest worden door een stalen kap. een houten kap was niet voor op te hangen. binnen 5 minuten was bestair al weer weg.


de kap zou in de bestelling gaan en ik zou gebeld worden wanneer deze binnen was. er ging maanden overheen en ik heb zeker 8 keer gebeld en kreeg telkens te horen dat ik teruggebeld zou worden. dit is nooit gebeurt. hierop heb ik gevraagd om een manager te spreken. dit bleek niet mogelijk. hierop heb ik een klacht ingediend.


 


na het indienen van de klacht werd ik vrijwel direct teruggebeld. gevraagd werd wat er moest gebeuren. het stond niet in het systeem wat er nu daadwerkelijk gemaakt moest worden.


uitgelegd wat er afgesproken was. de persoon in kwestie zou het uitzoeken. ik werd vervolgens gebeld door de magazijn afdeling van best air. zij wilde weten wat er geleverd zou moeten worden. ze hadden iets gehoord over een kap voor de airco. ik heb aangegeven dat er maanden geleden al een kap besteld zou zijn voor de buiten-unit. dit was niet bekend bij hen, maar hij gaf aan dat er nog een juiste kap aanwezig was. hierop een afspraak gemaakt met bestair voor de levering.


 


na wederom maanden wachten kwam de levering, maar bleek bestair weer dezelfde houten kap bij zich te hebben die ze eerder hadden geïnstalleerd. hierop was ik helemaal klaar met deze organisatie en heb ik aangegeven dat ze hun rommel mogen houden en dat ik geen kap meer hoef. bestair leek blij met mijn reactie omdat ze nu klaar waren met mijn “gezeur”.


 


vervolgens een aantal weken niets meer te maken gehad met bestair.


toen ik vervolgens begon met een kleine verbouwing in mijn woning raakte de stukadoor bij toeval de leiding aan waar het gas doorheen gaat van de airco. deze bleek onder stroom te staan. hierop ook de buiten-unit gecontroleerd. ook deze stond vol onder spanning. de hele unit had dus al vanaf de installatie (inmiddels bijna één jaar) onder stroom gestaan.


vanuit grote zorg heb ik vervolgens opnieuw best-air gebeld. deze gaven aan dat ik het op de mail moest zetten en dat ze mij niet door konden verbinden. ze zouden binnen een aantal dagen reageren. hierop alles op de mail gezet met foto’s dat de hele unit onder stroom stond. 


hen vervolgens opnieuw gebeld en verzocht om meteen te reageren omdat ik met zorgen maakte.


hierop kreeg ik een mail met een vraag of de airco in een stopcontact zat met aarde.


een hele onpersoonlijke mail, nadat ik zojuist mijn grote zorgen mondeling had geuit. het stopcontact waar de airco inzat was inderdaad niet geaard. niemand had mij verteld dat de airco aangesloten moest worden op een stopcontact met aarde. dit hebben de medewerkers van best air ook niet gedaan. 


 


na dit laatste punt heb ik besloten om een review te schrijven.


mijn advies is om niet in zee te gaan met dit bedrijf. zodra ze hun geld binnen hebben, ben je niet meer belangrijk en moet je zelf blijven bellen en bedelen om iets gedaan te krijgen. ze werken veelal met heel onervaren medewerkers die alleen leren om een airco aan te sluiten, maar niet om alles goed af te werken.