Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

marita5
marita5 - 03-10-2023 12:54:28
Huishouden & Energie

Goeiemorgen ik heb ,n contract bij gewoon energie voor 183 euro per maand maar z

Hallo tramp , 

mijn leverancier verhoogd zelf het termijnbedrag . 


de leverancier mag het termijnbedrag alleen verhogen als hij daarvoor een goede reden heeft.


goede redenen om het termijnbedrag te verhogen zijn bijvoorbeeld:



u hebt een contract met variabel tarief en de energieprijzen zijn sneller gestegen dan de leverancier gedacht had.
u bent meer energie gaan verbruiken dan in het voorgaande jaar of jaren.

geeft uw energieleverancier een goede reden voor de verhoging? dan kan uw leverancier het termijnbedrag tussendoor verhogen.


als uw leverancier de termijnbedragen wijzigt, hoeft hij u niet 30 dagen vooraf te informeren. de termijn van 30 dagen geldt alleen als de leverancier uw tarieven wijzigt.


op 1 januari 2023 verandert veel voor uw energierekening. hierdoor kan uw termijnbedrag wijzigen:



het prijsplafond gaat in
de btw gaat van 9% naar 21%
de energiebelasting is gestegen
de netbeheerkosten zijn gestegen

deze wijzigingen gelden voor alle consumenten, ook als u een contract hebt met vaste tarieven.


hebt u een contract met variabele tarieven? de kans is dan groot dat u op 1 januari 2023 nieuwe tarieven hebt gekregen. deze nieuwe tarieven hebben invloed op uw termijnbedrag. de leverancier stelt u een nieuw termijnbedrag voor waar hij rekening houdt met het prijsplafond. vaak stelt hij een lager bedrag voor. maar soms blijft het termijnbedrag gelijk of het wordt hoger. dit kan door allerlei situaties het geval zijn. bijvoorbeeld als u in de afgelopen periode veel energie heeft verbruikt door de aanschaf een apparaat dat veel energie verbruikt. de leverancier moet dit wel goed uit te leggen waarom er in uw geval geen aanpassing is van het termijnbedrag aan de orde is.


de contracttarieven van veel consumenten zijn hoger dan het prijsplafond. voor deze huishoudens wordt de energie in 2023 goedkoper dankzij het prijsplafond. het termijnbedrag wordt dan lager. bent u zo’n consument en verlaagt uw leverancier uw termijnbedrag niet? https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer" target="_blank" data-entity-substitution="canonical" data-entity-type="node" data-entity-uuid="a97cc6e1-0b43-47a7-ba1f-fae947b2cceb">meld het bij ons.


 

let op

energie is op dit moment heel duur. leveranciers spelen hierop in en verhogen daarom de termijnbedragen. als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u veel geld betalen bij uw jaarafrekening. voorkom problemen: betaal een termijnbedrag dat bij de huidige tarieven past of zet anders geld opzij. lukt het u niet? schakel tijdig schuldhulpverlening in. zie onze pagina:


 

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/kan-energierekening-niet-betalen" target="_blank">ik kan mijn energierekening niet (op tijd) betalen. wat moet ik doen?




tip: u kunt makkelijk controleren of u meer energie verbruikt als u een slimme meter hebt. vergelijk het verbruiksoverzicht dat uw leverancier u iedere maand stuurt. hebt u opeens een hoog verbruik? ga naar:


 

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/meters-meterstanden-en-verbruik/ik-heb-opeens-een-hoog-energieverbruik-wat-kan-ik-doen" target="_blank">ik heb opeens een hoog energieverbruik. wat kan ik doen?

hebt u een klacht? neem eerst contact op met uw leverancier. geeft de leverancier dan nog steeds geen goede reden voor de verhoging? stuur dan een e-mail of een brief waarbij u aangeeft dat uw energieleverancier alleen met een goede reden het termijnbedrag mag verhogen. gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:


 

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/elektriciteit-en-gas/voorbeeldbrief-energieleverancier-verhoogt-termijnbedrag" target="_blank">voorbeeldbrief - energieleverancier verhoogt het termijnbedrag

uw leverancier moet binnen 4 weken een beslissing nemen over uw klacht.