Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ho
honza23 - 02-11-2023 15:49:31
Auto & Vervoer

Met prive auto rijden voor werkgever?

geen slapende honden wakker maken.


melden/vragen = problemen opzoeken


het is voor een verzekeraar pas een probleem als het significante invloed heeft op de kans op schade.


als je dus privé 10.000 km per jaar rijdt maar voor een werkgever 20.000 km dan is het duidelijk dat er invloed is.


echter, dan is dat risico al afgedekt doordat je waarschijnlijk een toeslag betaalt omdat je meer dan gemiddeld km's rijdt.


wat is wel een probleem?


als je bv op postcode een goedkope polis hebt en zakelijk met je auto constant in amsterdam rondrijdt


als je veel op plaatsen komt met een verhoogd risico (bouwplaatsen bv)


als je zaken vervoert die het weggedrag van je auto negatief beïnvloeden (zware ladingen bv)


als je nu opeens heel vaak in het buitenland rijdt


rij je af en toe voor je baas en zijn dat gewone ritjes naar gewone adressen in gewone woonwijken dan is er echt niets aan de hand: je rijgedrag en het soort ritten verandert niet, of je nou naar een familielid rijdt of naar iemand die medicijnen nodig heeft; het risico is hetzelfde.
en zeker als het incidenteel gebeurt, kan een verzekeraar daar nooit problemen van maken.


het is vergelijkbaar met als er iemand anders met je auto rijdt: jij sluit een verzekering af, op jouw naam en met jouw schadevrije jaren; als dan af en toe je vrouw of zoon/dochter mee rijdt zijn die gewoon verzekerd, hoef je ook niet te melden of om toestemming voor te vragen.


rijdt je vrouw of 1 van je kinderen meer dan 50% van de tijd en km's in jouw auto, dan moet je het wel melden, het schaderisico is dan immers sterk afwijkend.


zo is dat ook hier: pas als het echt heel veel en heel vaak gebeurt en het risico op schade wordt echt veel en veel groter, ja, dan kan je ze het eens vragen.


nu is het egwoon: doen en alles bij het oude laten


(ik heb zelf jarenlang 100.000 km per jaar gereden, waarvan plm. 85.000 km voor mijn baas. nooit een probleem geweest voor mijn verzekeraar, daar zeiden ze: zolang je maar de toeslag voor je km's betaalt)