Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Defect miele wasmachine binnen drie maanden, garantie?

In de verwijzing waar @sjjoppy al naar verwijst gaf ik o.a. al dit antwoord op de soortgelijke vraag. : 


door heremietkreeft - may 22, 2020 om 16:10
16649 antwoorden / 202 vragen

1

als er sprake is van het geplaatst zijn van een nieuw manchet heeft u m.i. wel degelijk recht op wederom vervanging door een nieuw manchet. ook een vervanged onderdeel dient deugdelijk te zijn.
ook een reparatie behoort deugdelijk te zijn. zie o.a. deze info: https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/juridisch/praktijkvoorbeelden/wie-herstelt-een-ondeugdelijke-reparatie/?fromsso=1" target="_blank">https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/juridisch/praktijkvoorbeelden/wie-herstelt-een-ondeugdelijke-reparatie/?fromsso=1  zie ook deze waarbij ik wel aanteken dat het dus zinvol is of het bedrijf van de monteur is aangesloten bij een geschillencommissie en het mogelijk lastig is om te bewijzen dat de reparatie ondeugdelijk is geweest. (ik ben evenwel geen rechter).

hoe dan ook heeft u m.i. wel degelijk recht op garantie en ook al zou dsat fabrieksgarantie zijn, de verkoper is verantwoordelijk, wettelijk en dat is degene die zorg heeft te dragen dat de door u aangeschafte machine goed functioneert en niet al na ca. 4 maanden stuk is. de verkoper dient kosteloos te zorgen voor reparatie.
en als dat niet kan u een gelijkwaardig nieuw pruduct aan te bieden. de wetgeving is daarin zeer duidelijk en zie dan allereerst dit: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn" target="_blank">https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn


 



en zie voor de details daarvan: http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/17.html" target="_blank">www.wetboek-online.nl/wet/bw7/17.html


 


http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/18.html" target="_blank">www.wetboek-online.nl/wet/bw7/18.html


 


http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/20.html" target="_blank">http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/20.html   en evt verder t/m art 25


 


u kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/" target="_blank">https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/" target="_blank">https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen  bij http://www.consuwijzer.nl/" target="_blank">www.consuwijzer.nl van de acm. 

heeft u een rechtsbijstandverzekering, schakel dan die in en zie ook: voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:


- het juridisch loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl/" target="_blank">https://www.juridischloket.nl


- consuwijzer, het consumentenloket van de autoriteit consument en markt (acm), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl/" target="_blank">https://www.consuwijzer.nl. ik adviseer u ook in ieder geval dit te melden bij de acm (consuwijzer) en als ik al op een eere vraag antwoorde ga na of de verkooper is aangesloten bij een branchevereniging en u een klacht kunt indienen resp. laten behandelen door een geschillencommissie. zie daarvoor dit: https://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/aangesloten-ondernemers/" target="_blank">https://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/aangesloten-ondernemers/