Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Iv
Ivo W - 07-02-2024 20:06:43
Huishouden & Energie

Energie

Ik mis een paar punten in de openingpost. 

- wanneer heeft u een nieuwe energieleverancier benaderd voor een contract?
- wanneer is dat contract bij de nieuwe energieleverancier daadwerkelijk ingegaan?
- wat is volgens u een schrikbarend bedrag en belangrijker: waarom zou het bedrag volgens u niet juist zijn?

ik heb zo'n vermoeden dat u pas enkele dagen na 11 januari een nieuwe energieleverancier hebt benaderd en dat er vervolgens ook 14 dagen bedenktijd aan dat nieuwe contract zat. dan is het al snel ongeveer 1 februari voordat het nieuwe contract daadwerkelijk is ingegaan.

in de periode van 28-12 tot 1-2 was klant bij uw oude energieleverancier tegen de dan geldende tarieven voor variabele contracten.
omdat januari vrij koud was zal de verwarming in die ruime maand lekker hard hebben gewerkt. het is heel normaal om in januari twee tot drie keer zoveel energie te gebruiken dan wat gedekt wordt door het maandelijkse voorschot. normaal wordt hetgeen u in januari te weinig betaalt namelijk gecompenseerd door wat u in de zomermaanden teveel betaalt. in de zomermaanden staat immers de verwarming niet aan. 

het is dus normaal dat u nu een eindafrekening krijgt die zo hoog is als bijna twee maandtermijnen. of misschien nog hoger als het huis echt slecht geïsoleerd is.


door een bedrag te storneren wat u waarschijnlijk wel verschuldigd bent, brengt u zichzelf in problemen. het is voor u te hopen dat u binnenkort een aanmaning zonder extra kosten ontvangt, zodat u zonder verdere schade uw impulsieve reactie kunt rechtzetten. na de aanmaning zal de energieleverancier de zaak waarschijnlijk snel uitbesteden aan een incassobureau met extra kosten. betaalt u dan nog niet, dan komt uiteindelijk een deurwaarder met een dagvaarding bij u langs en dan worden de kosten nog veel hoger. 

mochten de meterstanden op de eindafrekening niet kloppen dan kunt u daarover uiteraard in discussie gaan. maar ook dan is eerst storneren en dan discussiëren niet echt de juiste volgorde.