Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ma
Mar_Kam - 13-02-2024 14:54:31
Auto & Vervoer

Gezakt voor rijexamen om niet door rood licht te rijden omdat een ambulance er door moest. klopt dit?

zolang je zelf geen rijbewijs hebt voor het betreffende voertuig, is de examinator (in dit geval) de juridische bestuurder en krijgt de prent (als dit automatisch op nummerbord gebeurt via de rijschoolhouder), de eventuele politie ter plekke zal er overigens geen uitschrijven.

hier conflicteert een gebod - voorrang verlenen aan voorrangsvoertuigen met licht- en geluidssignalen in werking - met een verbod - je mag niet door rood rijden - de vraag hier is wat weegt zwaarder. het verkeerslicht (dus geen stoplicht) is feitelijk een dynamisch verkeersteken en weegt (indien in werking) best zwaar, zwaarder dan verkeersborden langs, en verkeerstekens op de weg (denk aan de haaietanden), en die wegen weer zwaarder dan de 'algemene' verkeersregels (als de betreffende verkeerstekens ontbreken).

echter, en dan kom ik bij de hier beschreven situatie, als je op een kruispunt voor een rood verkeerslicht staat en een bevoegd agent op het kruispunt geeft je een aanwijzing dat je (toch) moet doorrijden (door rood), dan moet je die aanwijzing opvolgen. de licht- en geluidssinalen tezamen van de drie voorrangsvoertuigen kun je in deze zien als de beste en meest efficiënte manier om deze aanwijzing aan de overige verkeersdeelnemers te geven.
er zijn bij hetzelfde kruispunt (namelijk) ook verkeersdeelnemers die met een groen verkeerslicht moeten blijven staan, terwijl voor hen het gebod geldt dat ze door moeten rijden... dit gebod weegt echter (ook) minder zwaar dan het opvolgen van de 'aanwijzing' van het voorrangsvoertuig...

nu is de vraag of je terecht niet bent geslaagd - ik was er natuurlijk niet bij, maar ben wel rij-examinator geweest - de examinator kijkt naar de aard, de ernst en de frequentie van handelingen van de examenkandidaat die in strijd zijn met de (correcte) rijprocedure - een voorrangsfout telt daarbij vaak als zodanig ernstig dat één teveel is om te slagen. gezien de uitzonderlijkheid van de situatie had de examinator nog kunnen zeggen dat de ambulance je een aanwijzing gaf om ruimte te maken, maar de vraag is of je dat gezien de (extra) stress juist had opgevolgd. had je aan de andere kant gestaan en groen gekregen en je was opgereden met de ambulance in aantocht, dan had de examinator op de rem getrapt en was je ook niet geslaagd - als examinator heb je meestal alleen de beschikking over een koppel- en rempedaal en niet over gaspedaal, daardoor kun die alleen 'negatief' handelen, iets stoppen wat niet mag of niet veilig is, en niet 'positief' handelen, ergens wegrijden waar je niet mag (blijven) staan...