Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

us
user999 - 14-02-2006 11:55:52
Computers & Telefonie

T-mobile oplichters

Dat t-mobile je direct afsluit, zonder verdere waarschuwing, is erg bot. klantvriendelijk is ook anders. daarintegen mogen ze het wel doen, contractueel gezien. de klant is en blijft altijd verantwoordelijk voor de betaling van de verschuldigde bedragen (lees: je moet zorgen dat zij af kunnen schrijven, wederom contractueel gezien) en als je één seconde te laat bent, ben je officieel in gebreke. zo gaat dat in telecomland. ze hebben te veel last van wanbetalers. overigens is het wel zo dat slechts een deel van de klanten direct wordt afgesloten bij het missen van een betaling (dat blijkt uit verhalen van anderen); het ligt blijkbaar aan een aantal risicofactoren en ervaringen uit het verleden. is er in het verleden al eens een keer wat mis gegaan met de betaling? woon je in een minder goede buurt of ben je gewoon jong?

daarnaast klopt je verhaal niet. je stelt eerst dat ze eind december af probeerden te schrijven - da's dus van een factuur die je twee weken daarvoor kreeg. vervolgens wordt je 08-02 weer afgesloten, dat zou dan dus moeten gaan om de factuur van januari (lees: begin januari verstuurd, eind januari betalingstermijn verstreken). of heb je de klantenservice te kennen gegeven niet te zullen betalen?

daarnaast ben je om meerdere redenen verplicht de factuur gewoon te voldoen. ten eerste gaat die factuur deels over gesprekskosten die je hebt kunnen maken voordat je de eerste keer werd afgesloten (immers, de gesprekskosten betaal je altijd achteraf); de rest gaat over de abokosten die je altijd een maand vooruit betaald. je bent 100% verplicht die abokosten te betalen, ook al ben je afgesloten geweest. je hebt bij het aangaan van het abo immers een mooi toestel gekregen (of een forse korting daarop) en dat geld betaal je weer terug middels je maandelijkse abokosten.

dat je de tweede keer bent afgesloten is terecht. als je een factuur van eind december pas eind januari betaald (dus een maand te laat), vraag je er om. in dat geval kun je niet van een provider verwachten dat ze enige coulance tonen als je nog een keer te laat bent met betalen.

je dekkingsklachten zijn vervelend, maar de vraag rijst of je die al eerder hebt gemeld. zo nee, ben je nalatig geweest, wat een provider niet valt te verwijten.

tot slot: betaal alle facturen die je krijgt en doe dat op tijd! als je nog een keer te laat bent, wordt je niet 'gewoon' afgesloten, maar kom je in een veel vervelender traject terecht. t-mobile gooit je bij drie te late betalingen in een bepaalde periode namelijk uit het klantenbestand (ze ontbinden het contract eenzijdig) waarbij ze gelijk je resterende maandtermijnen (lees: alle abokosten tot einde contract) in één keer opeisen. je krijgt dan dus een gepeperde slotnota. dat wordt, afhankelijk van de snelheid waarmee je die nota betaald, gecombineerd met een registratie bij het bkr én een registratie op en onderlinge waarschuwingslijst voor wanbetalers (stichting preventel). als je daar staat kun je bij geen enkele aanbieder nog een abo krijgen; je wordt standaard afgewezen. dan kun je dus niet eens naar kpn of vodafone, ook al zou je het willen...