Rapporteren

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-02-2006 04:42:36
Auto & Vervoer

Goedkope olie

Goh, wat een antwoorden allemaal zeg.
als de scooter nieuw is staat voor beide olie├źn toch de specificaties toch in het instructieboekje wat hij bij de aankoop ook heeft gekregen?
hij weet toch welke olie hij bedoeld?

de tweetactolie is die welke in een apart tankje gaat en waarvan de mengverhouding gewoon door het motormanagementssysteem word geregeld en daarnaast de olie die voor het carter/kettingsysteem gebruikt wordt.
voor die (rode) tweetactolie zou ik mij houden aan de voorgeschreven specificatie.

wat de "carter"olie betreft is het van belang wat de rijstijl is en winter of zomer (van belang bij de "koude start").
's zomers mag een wat "dikkere" olie gebruikt worden al hoeft dit niet meer tegenwoordig. 'winters moet het wel een dunne olie zijn om goed te kunnen starten. immers juist bij lage temperaturen is de olie op zijn dikst.

de vloeibaarheid wordt uitgedrukt in sae.
vroeger was sae25w50 een veelgebruikte motorolie (dus geen mengsmeringolie!).
tegenwoordig is sae 10w40 een normale olie waarbij geldt dat hoe lager het eerste getal hoe dunner de olie is in ruststand bij een bepaalde temperatuur.
het laatste getal de hoogste dikte.

bij de keuze van de scooter(carter)olie hoef je je niet speciaal aan exact aangegeven waarden te houden omdat dit sterk afhankelijk is van de rijstijl zoals eerder opgemerkt.
zwaar belast eist een hoger sae (eind)getal omdat de olie heter zal worden dan bij uiterst rustig rijden.
de kwaliteitseis is bij zware belasting dus ook van belang. kies (als je een racer bent) een half-of geheel synthetische olie.
heb je de rijstijl van een opa met zo'n willempiehelm dan mag je gerust die hema-olie kopen en heeft de hema ook mengsmeringolie dan neem ik aan dat deze de kwaliteit heeft die aan mengsmering gesteld wordt.

nog een tip! kijk ook eens af en toe naar je bougie. is deze (van het deel dat in de motor steekt bijna wit uitgeslagen dan heb je een hete motor met de verkeerde bougie. (je hebt nl. warme en koude bougies=is te lang om dit nu uit te leggen).                                   is de rand op en rond de isolator lichtbruin dan is zowel de mengsmeringverhouding goed als ook het type bougie.
is het op deze plaats zwart met aangekoekte randen dan is niet alleen de bougie "te koud" (hij brandt dan niet schoon met als effekt slecht lopende motor en slechte start) maar ook is de mengverhouding te laag (bijvoorbeeld 1:20 i.p.v. 1:40) en te zien ook aan de rookpluim die je trekt, zeker met een koude motor.

tja, 'k niet alleen vliege! 'k kan ook rije zegt hier;

de vrije vogel