Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hrdwerrorman
hrdwerrorman - 30-07-2007 19:41:24
Geldzaken & Recht

Kapotte pinautomaten in turkije

@ kassawatse:



de flappentapper heeft inderdaad 2 papierrollen. van 1 rol met
voorbedrukt papier krijg je zelf een stukje. daarop staat o.a. een deel
van je banknummer, de datum en het bedrag dat uitbetaald (dient te)
wordt (worden).



op de andere, de logrol of ook wel controlerol genoemd, worden alle
gegevens van de transactie geprint: datum, tijd, volledige banknummer
ten laste van wie de transactie gedaan wordt, pinpasnummer en het
bedrag dat uitbetaald is. dit printen gebeurt direct nadat de
flappentapper in werking is gezet en geen foutmelding daarvan kwam. dat
betekent dat het geld is uitgespuugd en in de cashpocket moet liggen.
door  de cashpocket wordt gezien dat (een) biljet(ten) aankomt,
doch niet hoeveel.



als het deurtje om welke reden dan ook niet opengaat en de klant daardoor denkt dat niet uitbetaald is, is pech voor de klant.



de flappentapper behoort daarop in storing te gaan, ook als het deurtje
wel open is gegaan doch het geld niet (tijdig) uitgenomen is.

ook als een ander papiertje snel teruggelegd wordt na de gelduitname en voordat het deurtje zich sluit.

zo gaat dat. maar of dat in turkije ook zo gaat? who knows?



er is in ieder geval geen handje aanwezig die het geld eruit haalt als
het deurtje niet opengaat, anders dan die van een fraudeur die het
deurtje met lijm of een pennetje door en door vastgezet heeft. die komt
een tijdje na jou, als er niemand meer in de buurt is. het geld blijft
er na banksluiting toch wel in liggen tot de volgende morgen.



als de bank gesloten is gebeuren deze dingen meer dan wanneer er personeel aanwezig is.



als je geluk hebt is een camera met tijdregistratie aanwezig die de
handelingen van jou en die van iemand na jou heeft vastgelegd.

daarmee hebben ze nog niet de fraudeur te pakken doch kan jou, samen
met de gegevens van de logrol, vrijpleiten. dan kun je snel je geld
hebben.



dat het bij een andere bank ook zo gelopen is hoeft geen toeval te
zijn. deze fraudeurs werken vaak in bendes die een dag diverse
automaten in een stad onderhanden nemen.



de banken weten dat en hebben een beste schadepot waaruit ze deze schade zonder veel problemen betalen.



dus altijd klagen en bij afwijzing de poot stijf houden en een klachten
formulier  invullen!!!! bij afwijzing bezwaar aantekenen!!!!



en nooit blindvaren op de techniek, die kan altijd en zonder waarschuwing staken!

denk maar aan de wet van edsel murphy: "if anything can go wrong,

it will!". je weet alleen nooit wanneer, doch altijd op een moment dat dit het slechtst uitkomt.



succes met de pinsores.

hardware error man.