Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 16-08-2007 14:24:59
Geldzaken & Recht

Schade aan auto door fietser



kinderen onder de 14 jaar zijn speels (vliegen achter een
bal aan de straat op), niet handelingsbekwaam en niet in staat om risico’s
voldoende in te kunnen schatten. daar heb je als gemotoriseerde weggebruiker
maar rekening mee te houden. dus daarvoor geldt de 100%-regel.



voor weggebruikers van 14 jaar en ouder geldt, dat zij
(vanaf 14 jaar oplopend) 
handelingsbekwaam zijn en wel een risico inschatting kunnen maken. zij
hebben echter weinig verweer als zij het risico (een beetje) verkeerd
inschatten (menselijke fout). de klap heeft dezelfde desastreuze gevolgen (en
kosten). maar ook de bestuurders dienen rekening te houden met risico’s en
moeten anticiperend rijden. het is hier 50 km dus rijd ik ook 50 km, want het
mag, kan niet als excuus dienen als het verkeersbeeld een gematigder snelheid
vereist. om weer een hoop getouwtrek over schuldvraag en schuldverdeling met
alles erop en eraan te voorkomen, is hier de 50%-regel ingevoerd. de bestuurder
hangt voor 50% en als hij voor de andere 50% niet wil “hangen”, dan zal de
bestuurder moeten bewijzen, dat hij/zij er van alles aan heeft gedaan om een
aanrijding te voorkomen. dat is een heel moeilijke zaak, er valt altijd wel wat
te verwijten. gevolg: de verzekeringsmaatschappij begint alleen aan zo’n
procedure in extreme zaken, bijv. als iemand vanaf een viaduct voor het
voertuig springt.



er zit echter een rare kronkel in de wet. als een
fietser/voetganger overlijdt ten gevolge van de aanrijding, kan de bestuurder
“dood door schuld” artikel 6 wegenverkeerswet 
ten laste gelegd worden. de bestuurder moet dan bewijzen dat de
aanrijding niet zijn schuld is. als de fietser/voetganger dronken was met een
onvoorspelbaar gedrag tot gevolg, waardoor een aanrijding niet voorkomen was,
ontstaat een probleem. omdat bij doden geen bloedproef mag worden gedaan, is
die dronkenschap voor de rechter dus niet te bewijzen. de maximum straf voor
“dood door schuld” art. 6 wvw is 3 jaar cel. inmiddels is deze “kronkel”
aangekaart bij de ministers van justitie en verkeer, maar hij staat alsnog in
de wet, die momenteel geldt.



omdat het rijbewijs van een dronken fietser niet kan
worden ingevorderd, komen er steeds meer dronken fietsers met alle risico’s
voor bewust onbeschonken bestuurder.



vladja