Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hrdwerrorman
hrdwerrorman - 02-11-2008 00:05:29
Auto & Vervoer

Accuspanning nooit boven 13.2 volt

Dag kobus,

om alle misverstanden uit de weg te gaan:
je hebt gelijk als je stelt dat de accu nooit geheel vol raakt bij 13,2 of 13,8 volt. een loodaccu is pas geheel vol geladen als de spanning op de polen opgelopen is tot 14,4 volt. al is dit maar 1 seconde. langer is overladen. nu scheelt dat maar een paar procent dat de accu voller wordt dan bij 13,8 volt.

overigens is het niet verstandig de accu continue op 14,4 volt te laden. dat is n.l. de z.g.n. gasspanning.
dit is de spanning waarbij de vloeistof in de accu heftig gaat borrelen. het zwavelzuur (h2so4) raakt daarbij waterstof kwijt. het vloeistof niveau wordt hierdoor lager en zal daarom geregeld gecontroleerd dienen te worden. zonodig met gedestilleerd- of anderszins gedémineraliseerd water bijgevuld moeten worden. teneinde te voorkomen dat de lood(oxyde)platen in de accu geheel of gedeeltelijk droog komen te staan, wat tot vernieling van de accu leidt.

nu hoor ik je al zeggen: "ik heb een onderhoudsvrije accu in de auto en daar zitten geen vuldoppen op." ook bij dit type loodaccu verdwijnt  water(stof) bij overladen. je kunt het alleen niet meer bijvullen.

daarom verkies ik een vloeistof accu in mijn auto. en omdat ik met een 50 watt zender, die ook wel wat lust, rondrijd heb ik een zwaardere accu ingebouwd. in plaats van een 44 ah zit er nu een 65 ah in.

de onderspanning van een loodaccu is 10 volt. lager vindt de accu niet leuk en geeft dan eerder de geest. met de lichten aan parkeren over een paar uur laat gemakkelijk de spanning tot dat niveau of lager dalen. zo zul je eerder nieuwe accu's nodig zijn. eerder dan met 13 of 12 volt laden. om over zware audio apparatuur maar niet te spreken.
onderhoudvrije accu's zijn moeilijk weer op peil te brengen als ze ontladen zijn. zelfs met speciaal daarvoor ontworpen "computerladers" lukt dat soms niet meer.

een accu gaat bij normaal gebruik zo'n 3 jaar mee. een enkele fabrikant geeft 3 jaar garantie, de rest minder. daaruit mag je afleiden dat alles wat een accu langer meegaat dan 3 jaar meegenomen is. sommige gaan vele jaren mee. geluk gehad.

dus wat heet een accu verslijten.... je kunt ze eerder zelf naar de barrebiesjes helpen!


trouwens kobus, over wat voor auto heb je het hier?
en hoeveel ah accucapaciteit?
en welke grootverbruikers heb je buiten dimlicht, kachel- en radiatorventilator en achterruitverwarming heb je nog meer tegelijk aan?

hardware error man