Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ye
yexxo - 18-01-2009 14:22:17
Auto & Vervoer

Complete motor kapot

beste familie,


ik heb een recentelijk een gelijke ervaring met een renault espace diesel uit 2003. gekocht met 130d op de teller en 3 jaar oud met het idee om er lang mee te kunnen, aangezien wij slechts 20d per jaar rijden. motor was helemaal kapot bij 178000. doordat een stukje van de turbo afgebroken bleek te zijn en de motor is ingekomen. door het defect van de turbo (al rijdend 130km op de snelweg) is ineens alle olie eruitgeblazen en kon ik nog net de vluchtstrook bereiken. de door renault dealer opgegeven schadepost bleek eur 10.000. te zijn, coulance van renault nl is er niet bij, renault voelt zich blijkbaar niet aansprakelijk, ook als is de auto volledig bij renault in onderhoud.


na een zoektoch op internet ben ik er wel achtergekomen dat de oorzaak zoals ik bij andere gebruiker gelezen heb, niet volledig bij jullie hoeft te liggen, relaterend aan oliemeten etc. de reden dat er een gat in het blok zit, is omdat er motorolie in het ontbrandingsgedeelte is gekomen, waardoor de motor op hol slaat. dit proces eindigt altijd in mechanische schade. de oorzaak kan eveneens een defecte en lekkende turbo zijn geweest, doch ik ben zelf geen automonteur.


er zitten een aantal mankementen in het ontwerp, die de motoren van renault storingsgevoelig maken. vooral de turbo-benzinemotoren schijnen daarvan last van, maar ook dieselmotoren van renault zijn zelf een storingsbron. van een ex renault monteur kreeg ik een lijstje en ja hoor ik had ze zo beetje allemaal wel gehad en gereparaard.


de renaultdealer zei dat we het best netjes hadden gedaan. meestal gaat de turbo eerder kapot. op mijn vraag wat het vervangbeleid is, gezien de enorme schadepost kon men mij geen antwoord geven.


een ruilmotor heb ik nog wel kunnen vinden, doch de kosten en inbouw afgewogen tegen de restwaarde van de auto... niet gedaan, rekening houdend met wat is de volgende grote reparatie weer.
enfin heb besloten de auto niet te laten repareren en moest goed eur20d (ex reparaties, onderhoud etc) afschrijven tussen aanschaf en de motorschade. en dat op 45d km in 2,5 jaar.
(een slechte investering!)


mijn tip maak een goede overweging wat je alternatieven zijn.
mogelijk heb je een rechtsbijstand en kan je het hard spelen. (bij 3 jaar oude auto is dit toch kolder!)
of ruil in en koop een andere en doe wat met je inruilprijs als je nog een goede relatie met je dealer hebt.


sterkte met je keuze


john