Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 08-04-2009 19:57:44
Garantie & Verzekeringen

Rechtsbijstandverzekering opzeggen

dag cornelia,


verzekeringskontrakttermijnen:


sinds 2000 heeft het verbond van verzekeraars een advies afgegeven dat er voor particulieren (dus niet voor zakelijke verzekeringen) geen contracten meer mogen worden afgegeven van meer dan 5 jaar. een termijn van 5 jaar mag dus nog wel.


bovendien moet de verzekerde sindsdien bij het sluiten van een verzekering altijd duidelijk en bewust de keuze kunnen maken voor zijn contractstermijn (dit heeft de firma dus bij jou voor het gemak maar over geslagen). meestal is dat de keuze tussen 5 jaar met premiekorting (meestal zo'n 5%) of 1 jaar, maar dan dus zonder die korting. heeft de verzekerde niet bewust een keuze kunnen maken dan moet men de verzekerde de mogelijkheid geven om per de eerstkomende premievervaldatum (dat is de datum waarop jaarlijks de premie wordt geïnd dan wel waarop de mogelijkheid is voor de maatschappij om de premie te indexeren) uw polis om te zetten naar 1 jaar.


in principe is dit een advies, maar ............... als de verzekeraar zich niet aan dit advies houdt, dan kun je daarover een klacht indienen bij het kifed.
neemt eens kontakt op met de verzekeraar en leg in een brief aan de directie uit wat er aan de hand is, verwijst naar het advies van het verbond,

(bron: hanneke1973/kassa)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


als uw verzekeraar de mogelijkheid niet biedt tussentijds een jaarcontract af te sluiten, is er nog een mogelijkheid dit aan te kaarten bij het verbond van verzekeraars. in dit geval kunt u contact opnemen met de ombudsman van de stichting klanteninstituut verzekeringen. dit is een onderdeel van het verbond van verzekeraars. zij zijn bereikbaar onder telefoonnummer 070 – 333 89 99. klanten van verzekeraars die zich tot de ombudsman wenden, kunnen in de meeste gevallen alsnog tussentijds een jaarcontract afsluiten.


met vriendelijke groet, readac.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------