Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 20-06-2009 19:04:20
Computers & Telefonie

Pretium

bondsraad stelt wet tegen ongewenste telefonische werving vast.


vrijdag 15 mei 2009 (björn greif)


de nieuwe regeling voorziet bij overtredingen in boetes tot € 50.000,--. bedrijven mogen niet meer met afgeschermde nummers bellen. langdurige overeenkomsten moeten schriftelijk of per e-mail bevestigd worden.


de bondsraad heeft vandaag het in maart door de bondsdag goedgekeurde wetsontwerp tot "bestrijding van ongeoorloofde telefonische werving en verbetering van de consumentenbescherming bij bijzondere distributie vormen" vastgesteld. daarmee treedt de nieuwe regeling, die voor ongeoorloofde telefonische werving in boetes tot € 50.000,-- voorziet, in werking.


bedrijven mogen in de toekomst niet meer door middel van afgeschermde telefoonnummers bellen. overtredingen kunnen met een boete tot € 10.000,-- (typfout: moet zijn € 50.000,-- volgens het wetsvoorstel zelf) bestraft worden. de 14 daagse bedenktijd (herroepingsrecht) gaat nu ook voor overeenkomsten over kranten en tijdschriftabonnementen en loterijen gelden, wanneer deze telefonisch afgesloten worden. langdurige oveeenkomsten - zoals een wijziging van een telefonieabonnement - worden in de toekomst pas geldig als de klant de wijziging schriftelijk of per e-mail bevestigt.


bij diensten, die direct per telefoon of fax geleverd worden, zoals het verstrekken van inlichtingen, geldt geen herroepingsrecht. deze uitzondering heeft de bondsdag nieuw in het wetsontwerp opgenomen.


duitsland heeft hiermee de strengste wetgeving voor telefonische werving in europa. hier geldt de "opt-in" regeling, die telefonische marketing alleen toestaat wanneer de consument die opgebeld wordt, hiermee vooraf heeft ingestemd. verrassende telefoonoproepen voor klantenwerving, zogenaamde "cold calls" zijn verboden. in veel andere landen geldt een "opt-out" regeling - daar moet de klant expliciet weigeren dat hij gebeld wordt.