Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hrdwerrorman
hrdwerrorman - 10-08-2009 00:43:59
Auto & Vervoer

Leegloop accu

@ deinert, off topic:

ik heb vrij veel met zonne-energie te doen en heb een aantal fotovoltaïsche panelen en paneeltjes thuis. heb daar ook veel aan gemeten, zo'n 20 jaar geleden al. van een monokristallijn paneel (het beste) van 51 watt (+/- 0,5 m² oppervlak)kun je een kortsluitstroom krijgen van 3,3 amp. de laadstroom in een 12 volt accu is dan +/- 3,1 amp. bij 14,4 volt. daar kun je een accu goed mee laden.

wanneer ik zie dat zo'n paneeltje aangeboden wordt om een autoaccu bij te laden of tenminste de eigen verliezen van de accu te compenseren, dan word ik niet goed.
om een beetje autoaccu op peil te houden zul je er tenminste het 10-voudige in moeten pompen dan het paneeltje maximaal kan leveren.

een accu is een laagohmig ding dus de spanning van het paneeltje dondert meteen in elkaar wanneer je de autoaccu er op aansluit. om iets in een 12 volt loodaccu te pompen en op peil te houden zal de spanning tenminste 13,8 volt dienen te bedragen, liefst tegen de 14,4 volt. de stroom zal ongeveer 0,5 ampére dienen te bedragen bij een accu van 55 ah. dat is met zo'n klein paneeltje nooit te bereiken.

wanneer een fotovoltaïsch zonnepaneel in de zon op het dashboard gelegd wordt, zal dit zo warm worden dat de toch al geringe opbrengst drastisch terugloopt.

een gsm- of mp3 speler accu'tje kun je er mee laden, doch dan houd het op!

waanzin om zo'n k*tding t.b.v. een autoaccu te verkopen.

ook die z.g.n. starthulpen zoals van b&d zijn niet geschikt om een lege autoaccu te vervangen: er zit meestal een 12 volt accu'tje van 7 ah in.

dikke startkabels zijn evenmin nodig: ik heb al veel auto's aan de praat gekregen met kleine accuklemmen en 2,5 mm² soepel draad. de voedende auto laat ik een kwartiertje net iets boven stationnair toerental draaien met de dunne draden aangesloten. ze worden wel iets warm doch meestal vriest het dan;-) daarna wordt de gevoede auto gestart met de dunne draden er nog steeds aan. wanneer deze auto gestart is neem ik de klemmen eraf.

daarvoor wil ik niet met die dikke draden rondrijden. die dunne heb ik zomer en winter onder de motorkap.

h.