Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hrdwerrorman
hrdwerrorman - 06-10-2009 01:21:51
Auto & Vervoer

Is lpg werkelijk zo voordelig?

Dag schaap,

ruim 30 jaar rijd ik op lpg. ook toen al in frankrijk. je moest toen wel uitzoeken welk station op de route lag en had maar een bruto 37 liter tankje die ik netto 37 ltr heb gemaakt, omdat ik daarmee net onder een belastinggrens bleef. thans zijn er in iedere grotere plaats en langs de n-routes en snelweg lpg pompen.

eerst een renault 18 stationwagen met een 1400 motortje. daar trok ik ook caravan mee. wel om de 15 k km kleppen stellen. dat deed ik zelf nadat ik forse rekeningen kreeg van de renault boevengarage munsterhuis. altijd moest ik daarmee 's ochtends op benzine starten.
toen er na 4 jaar spontaan gaten in de carrosserie vielen heb ik de wagen particulier verkocht en nam een opel ascona 1,6 l weer. nooit meer kleppen stellen en weinig onderhoud. altijd starten op gas! ook 's ochtends, zomer en winter. na 3 jaar weer eenzelfde ascona en twee jaar later weer eentje, doch nu 1,8 l. de laatste heeft ruim 400 k km in 14 jaar bij mij gedraaid en weggedaan omdat er al veel aan de carrosserie gelast was en nog meer voor de apk gelast moest worden. de motor was nog prima. nooit heb ik caravan trekkend in de bergen over moeten schakelen op benzine. trekkracht voldoende, ook met de 1400 cc.

thans heb ik ruim 7 jaar een 1,8 ltr opel vectra 1995. caravan trekkend op gas kan ik op vlakke weg in 5 blijven rijden rond 2500 toeren. de tank is nu bruto 50 ltr doch netto ook. nooit kleppen stellen, geen kop vervangen, distributie- en multiriem na 120 k km, bougies en luchtfilter na 30 k km. deze motoren zijn prima ingericht op lpg. die kost hier op dit moment 44,6 ct/ltr.
maar ik moet hier de eerste rit 's ochtends wel één à twee seconden op benzine starten. zomer en winter.
het is geen g3 installatie en ik betaal €1000,- wegenbelasting per jaar. doch de installatie zit er met dezelfde gasconverter 14 jaar in zonder problemen. thans 289 k echte km op de teller. in de vorige auto's revideerde ik zelf de vialle gasconverter twee maal. fluitje van een cent, op een zaterdagmorgen.

wanneer je de juiste motor hebt kun je prima en lang op lpg rijden. het is beter voor de motor dan benzine. lpg kun je in vele landen tanken. ik tankte lpg in duitsland, belgië, luxemburg, saarland, engeland, tsjechië, slowakije, italië, oostenrijk, frankrijk,spanje en portugal. geen probleem.

hardware error man.