Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 11-11-2009 18:57:59
Computers & Telefonie

Puntensysteem

Ook op de "oude" site had ik al een hekel aan het puntensysteem.

maar bij invoering van het nieuwe systeem is het verzamelen van puntjes voor de ontwerpers van de site kennelijk het hoofddoel geworden. er is ontzettend veel aandacht aan besteed en over nagedacht waar je allemaal punten voor kunt krijgen. ik heb het vermoeden dat de bedenkers van deze site zich kennelijk sterk aangetrokken voelen tot het competitie-element in dit soort rubrieken. en dat is jammer, want het haalt de focus weg bij waar het zou moeten liggen: het elkaar ondersteunen bij consumentenzaken. de site is verworden tot een ordinaire "kijk mij eens scoren"-rubriek.

ik heb het in een eerder topic al eens geformuleerd als een wedstrijdje vèrplassen voor kleuters. de bedenkers van al dit fraais hebben kennelijk in het geheel niet door met wat voor motivatie hun publiek naar deze site komen: enerzijds mensen met vragen, die hopen hier een goed advies te krijgen; anderzijds een groot aantal min of meer vaste respondenten die het leuk vinden om mensen te ondersteunen op allerlei gebied. de beloning voor deze respondenten is meestal vooral dat de vraagsteller een goede oplossing krijgt, of dat nou het zelf gegeven antwoord is of dat een collega de juiste oplossing heeft aangedragen. en dat je daar dan puntjes voor krijgt... ach... vooruit...

maar wat er hier nu gebeurt tart werkelijk elke beschrijving. elk lullig activiteitje wordt hier meteen beloond met puntjes. alsof je een kind bent! "heb jij een duimpje gegeven? goed gedaan!!!! daar krijg je een puntje voor, hoor!" gatverdarrie! alsof dat het doel van deze website moet zijn.

en wat is nu dus het resultaat: inderdaad zijn er hier ook deelnemers die wel zo kinderachtig zijn dat ze volop in de slag gaan om maar zoveel mogelijk puntjes te verzamelen. we hebben op de oude site al regelmatig dit soort nogal zielige pogingen ondernomen zien worden, maar de huidige site nodigt er ronduit toe uit. de sprokkelaars worden hier aan alle kanten beloond voor het spuien van reacties - ook al is het volslagen onzin, voor het te pas en te onpas uitdelen van duimen - gewoon her en der op de groene knoppen drukken levert je al snel tientallen punten op. wat je dus straks zult zien, is dat niet degenen die serieus proberen anderen bij te staan in de top-zoveel staan, maar juist diegenen die volkomen lukraak overal de meeste onzinnige neerkalken om maar te verzamelen.

eerlijk gezegd denk ik dat de ontwerpers van deze site werkelijk een compleet vertekend beeld hebben van het doel van deze site. of wij hebben het met zijn allen goed mis gehad, natuurlijk....

liever had ik gezien dat men net zo goed had nagedacht over bijvoorbeeld het zoeksysteem, de mogelijkheden om te kijken welke vragen je hebt beantwoord; je kunt nu wel zien welke antwoorden je gegeven hebt, maar je hebt geen idee welke vraag daar ook alweer bij hoorde - dat heeft dus nul komma nul zin!

ik heb vaker dit soort projecten meegemaakt. ergens op een kantoortje zitten een aantal administratief aardig onderlegde figuren die echter van het daadwerkelijke gebruik van een programma (of website) eigenlijk weinig tot geen idee hebben. zij bedenken vanuit hun eigen beperkte visie een omschrijving van het nieuwe, gewenste programma (website) en geven dit aan het ontwerpbureau. dit ontwerpbureau gaat vervolgens aan de slag en probeert zoveel mogelijk te voldoen aan de gestelde eisen. wanneer het eindproduct zo ongeveer klaar is, komt een al even incapabele manager nog een keer kijken. die heeft er inhoudelijk verder ook niet al te veel verstand van, dus deze laat zich allerlei zaken aanpraten door de ontwerpers. de "administratieven" kijken wel uit om kritiek te leveren, want zij hadden het zelf immers zo bedacht? gevolg: iedereen loopt hosanna te roepen en gaat volkomen kritiekloos voorbij aan de tekortkomingen.

zelf heb ik ooit tijdens zo'n soort bijeenkomst ooit eens de knuppel in het hoenderhok gegooid door op nogal botte wijze te verklaren dat ik het nieuw ontwikkelde programma "prut" vond, terwijl iedereen zo ongeveer omviel van bewondering. reden: ik was de enige die iets dergelijks ooit in de praktijk had gebruikt (de rest waren pure it-ers; aardige mensen, maar geen idee waar en hoe het programma daadwerkelijk zou worden gebruikt). ondergetekende had echter binnen een half uurtje zo ongeveer alle tekortkomingen (en dat waren nogal wat) in kaart gebracht. en laten dat nou net de punten zijn die later binnen twee weken na invoering door iedere gebruiker als klacht werd ingediend! had men eerst maar eens geluisterd naar deze gebruikers, dan had het er heel anders uitgezien. overigens werd mijn commentaar mij hogelijk kwalijk genomen in eerste instantie. later kwam mijn manager er op terug....

m.a.w.: wat men hier eerst had moeten doen, was een soort schaduwsite inrichten, daar de min of meer vaste respondenten eerst een mee laten spelen en hun bevindingen meenemen in het verdere ontwerp.

het huidige resultaat staat - gezien de commentaren op deze site - mijlenver af van wat de regelmatige bezoeker eigenlijk verwacht en zou willen.

echt, heel jammer....