Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 08-12-2009 09:24:13
Computers & Telefonie

Wettelijke garantiebepaling

[quote=shad0wz schreef op dinsdag 8 dec 2009, 03:32]

"van beusekom stelde dat apple met deze houding zich niet aan de wet houdt, omdat consumenten recht hebben op een functioneel product gedurende de verwachte levensduur.

de grote fout die hij maakt is dat als de consument gelijk naar apple gaat dat apple dan inderdaad niet aan de consumenten recht houdt, maar dat hoeft apple ook niet.

[quote=shad0wz schreef op dinsdag 8 dec 2009, 03:32]
voor een desktopcomputer zou deze periode op vijf jaar liggen, terwijl een ipod drie jaar moet meegaan.

onzin. dit zijn trouwens termijnen die de consument zelf heeft opgesteld.
regel nummer één: als men wilt weten hoelang dat een product meegaat dient men zich te wenden tot de fabrikant.

de economische levensduur voor computers is drie jaar. de consumentenbond is het daar niet mee eens en hun mening is dat het voor de consument vijf jaar behoort te zijn.

komt ook nog bij dat de wet helemaal niet omschrijft hoelang dat een product mee moet gaan. dat verzint de consumentenbond zelf.

[quote=shad0wz schreef op dinsdag 8 dec 2009, 03:32]
indien een apparaat in deze periode defect raakt, dan heeft de consument volgens van beusekom recht op kosteloze reparatie of een vervangend exemplaar."

volgens van beusekom wel. alleen heb ik maling aan wat hij zegt.
de wet zegt dit niet, en van beusekom kan zeggen wat hij wilt: het is gewoon niet waar.


hij beroept zich op de volgende regel:

[quote]artikel 17 | bw7, boek 7, titel 1, afdeling 2
2.
een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

ik schreef:
[quote]er is geen enkele fabrikant en winkelier die je de keiharde garantie geeft dat een product binnen een bepaalde periode niet kapot zal gaan of dat een product binnen een bepaalde periode zonder problemen mee zal gaan.

als in de koopovereenkomst is vastgelegd of als in de media op welke manier dan ook de fabrikant of winkelier uitingen hebben gedaan dat zij beloven dat een product binnen een x tijd niet kapot zal gaan, dan alleen in die periode heeft men recht op kosteloze reparatie of vervanging.

apple geeft helemaal niet aan dat een computer zonder problemen 5 jaar mee behoort te gaan. dat doet de consumentenbond.
is hun mening, maar aan hun mening kan geen rechten worden ontleent.
de reden dat 3 jaar economische levensduur wordt gerekend door de fabrikanten en winkelieren heeft puur te maken met de technische ontwikkelingen. veel onderdelen zijn na 3 jaar niet meer leverbaar. processoren en moederborden vaak maar 2 jaar.

het gaat over wat in de koopovereenkomst is vastgelegd.
is in de koopovereenkomst niets vastgelegt, dus ook geen garantieperiode, dan alleen mag je van die gemiddelde levensduur uitgaan.
dit is zo ook trouwens in de europese richtlijn vastgelegd.

en als je aangeeft dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op garantie, dan verplicht je daarmee de winkelier dat hij gedurende die periode garant staat voor de goede werking.
en dat kan hij niet.

je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar zo is het nu eenmaal wettelijk vastgelegd.