Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hrdwerrorman
hrdwerrorman - 15-12-2009 14:50:02
Auto & Vervoer

Auto gel batterrij

Dag splanky,

het groene licht geeft aan dat de accu in goede laad toestand is.

een gel accu is een gewone loodaccu waarbij het zwavelzuur gebonden is in een calciumgel. het zuur kan er dus niet uitlopen als je de accu op de kop houdt. het vocht (water) in het zuur kan wel verdampen, wanneer de accu overladen wordt.
overladen doe je met een spanning van 14,4 volt of meer. het vocht (water) wordt dan ontleedt in waterstof(gas) en zuurstof(gas). het ontwijkt via een membraan en een klein gaatje. dit vocht komt nooit meer terug in de accu. vaak of langdurig overladen maakt het gel droog/rul. soms barst de buitenkant of wordt bol. de accu is dan onbruikbaar geworden.
bij het bereiken van 14,4 volt stopt een goede lader vanzelf binnen een seconde de lading. sommige gaan dan over op druppellading. dit is een onderhoudslading welke start als de accuspanning 12,5 volt of lager bereikt.
voorkomen moet worden dat de accuspanning onder de 10,5 volt komt. dit geldt voor alle loodaccu's. een lagere spanning brengt onherstelbare schade toe aan de lood(oxyde) platen.

in 3 nieuwe auto's heb ik een gm freedom onderhoudsvrije accu gehad. binnen een jaar leeg en niet meer te laden. wel garantie. in 1 auto zelfs 2 keer. ik moet ze niet meer in de auto, geef mij maar een vloeistof accu, die ik 1 maal per jaar moet nakijken en mogelijk iets gedémineraliseerd water bijvullen.
gel type accu is n.m.m. minder geschikt om in auto's te plaatsen. ze zijn haast niet meer te laden wanneer ze geheel leeg zijn. (lampen/radio aan laten over een week-end) zelfs niet met een speciaal daarvoor ontworpen lader.

ik heb wel eens geprobeerd om met een injectienaald gedémineraliseerd water dwars door het membraan aan het gel toe te voeren, doch zonder succes.

o.a. hier kun je meer lezen over de accu:
http://www.accuhandel-utrecht.nl/default.asp?contentid=648

hardware error man.