Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 28-12-2009 16:53:20
Huishouden & Energie

Vloerverwarming + koude bovenverdieping

@ raadgever:

o.k. ik heb het, denk ik, begrepen: een optimizer meet het verschil tussen de vloertemperatuur en het aankomende water. wanneer het aankomende water kouder is dan de vloer (afgekoeld in de rest van het circuit en de in ketel, omdat de kamer niet meer warmte vraagt), wordt het aankomende koude water gestopt. daarmee wordt voorkomen dat de vloer sneller afkoelt dan de kamer.
in de rest van het huis wordt het met optimizer juist steeds sneller kouder, omdat het water ook niet meer opgewarmd wordt door de restwarmte in de vloer, terwijl de kamer warm genoeg is. tenminste, het warme water in de vloer wordt niet meer mee rondgepompt. het is immers door de optimizer gestopt.

wanneer je de vw zover geknepen hebt dat de radiatoren op de verdieping goed warm worden, zal het daar aardig warm kunnen worden. wanneer er vertrekken zijn die niet verwarmd hoeven te worden (zegt je vrouw) omdat jij er niet langdurig aanwezig bent, dan verdient te toch aanbeveling om in die koudere vertrekken thermostaat kranen aan te brengen. die kun je dan kouder instellen zonder bevriezingsgevaar te lopen.
bij het aanbrengen van een by-pass heb je die ook nodig, anders verlies je veel geld door te stoken op plekken waar dit niet erg nodig is. (buiten het vertrek waar jij volgens je vrouw te lang verblijft;-). ook om bevriezingsgevaar te voorkomen.

een thermostaatkraan reageert sneller dan een mens. voordat de laatste merkt dat het te warm wordt, heeft de thermostaatkraan allang gereageert. deze let continue op de temperatuur en bespaart zodoende geld door onnodig hoog stoken te vermijden en bevriezen te voorkomen.
laat vladja maar draaien.... "draai er het wieltje nog eens rond, klap eens in je handjes...;-)"

de temperatuur van vw wordt over het algemeen lager gehouden dan de rest van het circuit. zelfs wordt daar vaak een aparte circulatiepomp en regeling voor toegepast. e.e.a. om uitzettingsproblemen (vloermateriaal) te voorkomen.

h.