Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 11-01-2010 16:20:03
Computers & Telefonie

Computer

Dag miarcos,

uiteraard valt dit gewoon onder de garantie/wettelijke bescherming als jij het produkt gebruikt hebt zoals je dat moet gebruiken. de verkoper dient dus de reparatiekosten gewoon voor eigen rekening nemen, omdat je in het eerste halve jaar na de aankoopdatum zit.

toelichting:

sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen (dus bijvoorbeeld bij een defect) die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. je hebt dan als consument recht op de wettelijke bescherming (bw7). van de verkoper kun je dan nakoming van de onderstaande punten eisen:

1. dat het product wordt hersteld of vervangen.
en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,
2. dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.
als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,
3. de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

bewijslast

als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je wettelijk vermoeden dat dat gebrek er al was toen je het product kocht (bw7:18). als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het defekt kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. de wettelijke bescherming is dan van toepassing (bw7). je hebt dus bij de wettelijke bescherming niets te maken met de fabrikant of de importeur, maar uitsluitend met de verkoper!!!

bw7 boek 7 consumentenkoop:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html">http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

bw7:6a bw7:17 bw7:18 bw7:21 bw7:22

http://www.klachtenbond.nl/garantie.htm">http://www.klachtenbond.nl/garantie.htm

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/consumentenzaken/producten-en-diensten-kopen/algemene-informatie-producten-en-diensten-kopen/welke-garanties-heb-ik-op-een-product.html">http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/consumentenzaken/producten-en-diensten-kopen/algemene-informatie-producten-en-diensten-kopen/welke-garanties-heb-ik-op-een-product.html

sukses en met vriendelijke groet, readac.