Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 12-01-2010 18:24:27
Vrije tijd & Tuin

Fotoboek kruidvat

Dag judithdoes,

je schrijft: het verbaast mij namelijk dat er helemaal geen mogelijkheid is het ongedaan te maken.

uit deze zin maak ik op dat je niet op de hoogte bent van je consumentenrechten. hier dus even wat relevante informatie daarover:

er zijn vier regelingen die veel consumenten door elkaar halen:

1. je koopt op afstand (via internet, telefonisch, etc) of je sluit een dienst op afstand af. hierbij heb je nadat de koopovereenkomst is ingegaan (dat wil zeggen de dag waarop je het produkt ontvangen hebt of de dag waarop je de dienst hebt afgesloten), zeven werkdagen bedenktijd om de koopovereenkomst alsnog te annuleren. wettelijk begint de bedenktermijn van zeven dagen eerst te lopen vanaf het moment dat de consument de overeenkomst schriftelijk thuisgestuurd krijgt en niet reeds na dagtekening van de brief door het bedrijf.
bij diensten gaat de bedenktijd meestal in, direkt nadat u op de akkoordknop hebt gedrukt.

http://www.consuwijzer.nl/consumententhema_s/kopen_op_afstand?wt.srch=1">http://www.consuwijzer.nl/consumententhema_s/kopen_op_afstand?wt.srch=1

2. bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden.

3. je koopt in een winkel (bijvoorbeeld in een beterbed-winkel). deze koopovereenkomst kent geen bedenktijd. koop is koop en het is een gunst van de winkelier om het produkt terug te nemen tegen betaling van de aankoopprijs. wel kun je bij het afsluiten van de koopovereenkomst expliciet met toestemming van de winkelier afspreken dat het artikel teruggebracht mag worden tegen uitbetaling van de aankoopprijs. dit moet je dan wel schriftelijk bijvoorbeeld op de aankoopbon vastleggen. soms ligt dit recht al vast als huisregel van het bedrijf. bijvoorbeeld bij de hema staat het op borden bij de ingangsdeur(en). in jouw geval betekent dat dus gewoon dat de firma annuleringskosten in rekening mag brengen (meestal 30%). het feit dat je nog geen aanbetaling hebt gedaan of dat deze firma jouw bestelling nog niet in behandeling heeft genomen, doet hier niet terzake. je hebt immers een overeenkomst afgesloten en die moet je nakomen.

4. je sluit een financiƫle dienst af op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een ziektekostenverzekering of het afsluiten van een koopsompolis). de consument heeft daarbij 14 kalenderdagen bedenktijd. bij het afsluiten van een levensverzekering op afstand is de bedenktijd 30 kalenderdagen.

met vriendelijke groet, readac.