Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

bo
boosje - 15-03-2010 21:45:39
Winkels & Webshops

Losse centen ellende

De aldi is teniminste een zaak die nog eerlijk zaken doet. toen de euro kwam dacht ik: hèhè, eindelijk van dat smerige afronden af! hoezo? toen ik in 1983 uit het buitenland terug in nederland kwam wonen, kon ik het niet geloven: prijzen op het rek in *.98, *.99 enzovoort en dan moest je bij de kassa toch een hele gulden afrekenen. dat heeft voor mij altijd al als diefstal gevoeld, maar helaas, er waren geen centen meer, dus je was de klos als je iets kleins wilde kopen. begrijp mij niet verkeerd: als je van de ene op de andere dag van zeer welgesteld omlaag dondert naar bijstandsniveau dan telt èlke, ja, èlke cent, en je wilt niet dat iemand jou ook maar één cent onterecht berekent. als iets 98 cent kost, of 99, of 43 of 44, dan ben je bereid dat te betalen, want dat is de prijs die jou wordt voorgesteld door de winkelier. juridisch: de prijsindicatie op het rek is het voorstel tot koopovereenkomst waartoe je wordt uitgenodigd. als je vindt, dat de aangeboden zaak die prijs waard is, dan loop je naar de kassa, waar je de voorgestelde prijs zult betalen in wettige betaalmiddelen. zodra je daar geconfronteerd wordt met een hogere prijs, dan is dat een juridisch geldige reden om de koop niet te sluiten. de wet stelt zelfs dat de bij of op het artikel aangegeven prijs doorslaggevend is bij mogelijke discussie over de prijs. heeft een winkelier een te lage prijs opgestickerd? jammer, de klant is gehouden die prijs te betalen, tenzij de fout zódanig groot is, dat je had moeten weten dat het een fout was. bekend voorbeeld: een grote platte tv die normaal gesproken 1000 euro zou moeten kosten waar een prijsje van 10 euro aan hangt. daar gaat (terecht) geen rechter meer in mee. het afronden is echter doogewoon jatwerk, en daarom verdient de aldi de gouden eerlijkheidsprijs aller tijden. ik hoop dat zij tot het einde der tijden deze eerlijkheid zal volhouden. het was voor mij een van de grootste teleurstellingen dat:

a- het afronden überhaupt weer is teruggekomen

b- de lidl aan deze jatmozerij meedoet

was pas nog in frankrijk, dus heb weer een lekkere voorraad centen gekweekt om repen exact af te rekenen. niet accepteren? geen nood, laat maar liggen, naam en toenaam van de winkel komen op interenet en ik nooit meer in die jatzaak.

aldi: lof met hoofdletters en ga vooral zo door!