Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

qu
quriass - 06-04-2010 15:02:59
Computers & Telefonie

Waarom vallen 0900 service nummers niet in een belbundel?

Al google-end (lelijk woord) kwam ik zelf het volgende bericht tegen:

---
consumenten worden massaal opgelicht door aanbieders van 0900-diensten en telecomproviders. ze krijgen veel hogere gesprekskosten berekend dan werd beloofd.

dat blijkt uit onderzoek door telecomtoezichthouder opta. het gaat om zeker 4700 door de aanbieders zelf toegegeven fouten in 2009. maar opta gaat ervan uit dat dit slechts het topje van de ijsberg is. consumenten worden nu opgeroepen hun geld terug te eisen. mogelijk volgen ook nog boetes. wie een 0900-nummer belt dat meer dan 0,15 euro per minuut kost, zou ook een maximumtarief voor het gesprek moeten horen. bijvoorbeeld 25 euro. nu blijkt dit maximumtarief - dat aanbieders zelf mogen bedenken - duizenden malen per jaar alsnog genegeerd te zijn. er wordt dan zelfs tot het achtvoudige van dat bedrag doorberekend.

onacceptabel
het gaat om 0900-nummers van energiebedrijven, klantenservices en zelfs overheidsdiensten, stelt opta. "we vinden dit onacceptabel. 0900-nummers laten domweg de teller doorlopen, ook al is het maximumtarief bereikt. de telecomprovider brengt dit dan vervolgens bij de consument in rekening", zegt woordvoerder cynthia heijne.

zowel de provider als de 0900-aanbieder is verantwoordelijk. alleen al bij kpn ging het in het laatste kwartaal van 2009 om zeker 2500 keer het overschrijden van het maximum gesprekstarief. een eerste steekproef medio 2009 leverde al 2200 misdragingen op onder alle providers. volgens opta is er geen reden om aan te nemen dat het in andere kwartalen minder erg is geweest. welke bedrijven en overheidsdiensten exact betrokken zijn, kan opta nog niet bekend maken. er moet nog besloten worden over vervolgstappen.
bron: telegraaf
---