Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-05-2010 16:52:07
Geldzaken & Recht

De wet koop op afstand vindt je dat deze strengere mag?

Cdepaus schreef op woensdag 26 mei 2010, 16:14: nounou, ikbenik, dat zijn toch wel behoorlijk bevooroordeelde reacties hoor. daar zijn eerlijke, hardwerkende webwinkeliers die alles netjes volgens de regels doen niet echt blij mee. niet elke webwinkel doet mee aan de race naar de bodem en er zijn er genoeg waar klantenservice hoger in het vaandel staat dan bij menig "bakstenen" winkel.

je hebt zeker gelijk dat niet iedere webwinkel aan die bodem meedoet.
kun je trouwens ook goed zien aan de prijzen die zij hanteren.
die zijn vrijwel gelijk aan de prijzen in de winkel.


voor alle duidelijkheid:

het is inderdaad zo dat met internet de prijzen veel gemakkelijker met elkaar te vergelijken zijn.

echter is er een grote groep webwinkels die het voor de rest gewoon verpesten.

seeker schreef op woensdag 26 mei 2010, 15:21: je geeft het zelf aan juist daarom kan ik niet oordelen of een winkel echt veel te duur verkoopt of juist te goedkoop, want we weten niet de inkoop prijzen.

klopt.
waardoor de lokale computerzaak dan de naam krijgt als veel te duur, omdat men de prijzen van die lokale computerzaak vergelijkt met de goedkoopste webshop.
en die prijsverschillen kunnen zeer groot zijn.

wat het verschil is?
de locale computerzaak koopt netjes de producten in bij een groothandel in nederland en hanteerd normale winstmarges (tussen de 25% en de 40%).
de diverse webshops kopen niet in via een groothandel in nederland, maar besteld deze rechtstreeks uit china (ook wel grijze import genoemd) en rekent daarbij een winstmarge van 2% tot 5%).

daardoor zijn de prijsverschillen ook zo ontzettend groot.



ik vindt het niet correct dat webshops kunnen verkopen terwijl ze niet hebben, je betaald toch ook niet eerst in de winkel en daarna krijg je toch horen, ja sorry we moeten het nog bestellen.

toch deze vraag weer even aanhalen.
waarom hebben veel winkels maar vooral veel webshops die producten niet op voorraad en moeten ze die bestellen als een klant die bij de winkel besteld.

dat is heel simpel:
veel producten hebben dagprijzen en veel producten hebben geen vaste waarden.
veel van die producten nemen de prijzen af na loop van de tijd.

een voorbeeld:

een winkel koopt een product in met een inkoopprijs ex btw van €200,-
na 2 weken is de inkoopprijs gezakt naar €150,-
na 6 weken is de inkoopprijs gezakt naar €100,-

die winkel kan dan niet de verkoopprijs berekenen welke gebaseerd is op de inkoopprijs van €200,-, maar dient de berekening uit te voeren die gebaseerd is op €100,-

dus het product wordt met verlies verkocht.
en dat is in een onderneming onacceptabel.

dus daarom wordt het product die door de klant besteld is, dan pas bij de leverancier besteld.

als het product bij de leverancier niet op voorraad is, dan kan het zijn dat de levertijd bij die leverancier twee weken zijn.
tel daarbij de transport tijd van de leverancier naar de winkel erbij en de transport tijd van de winkel naar de klant.

daarom wordt er een levertijd van 30 dagen gehanteerd en niet 2 weken.

de levertijd kan voor de consument wel wenselijk zijn als die verkort wordt naar 2 weken, maar om praktische reden wordt dat niet gedaan.