Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ma
marco_m - 28-06-2010 15:02:27
Auto & Vervoer

Schade door wasstraat

De bordjes waren de eigenaar van de wasstraat niet vrij van aansprakelijkheid. wanneer de wasstraat schade aan de auto maakt, is dat de produktverantwoordelijkheid van de wasstraat eigenaar. onder die productverantwoordelijkheid valt ook het advies van de werknemer. jij mag als klant ervan uitgaan dat ze het juiste advies geven. zie ook onderstaande van een rechtsbijstandsite :

schade aan auto door wasstraat


stel, je gaat met je auto door de wasstraat. hij gaat er krasvrij in, dus dan mag je ervan uitgaan dat ‘ie er ook weer schadevrij uit komt. maar wat als dat niet het geval is? kun je dan de eigenaar van het autowasbedrijf aansprakelijk stellen? ilonca oussoren weet er inmiddels alles van. ze reed schadeloos met haar auto de wasstraat in, maar kwam er met een kapotte band en velgen uit. en dat terwijl ze de aanwijzingen van het personeel op had gevolgd. later bleek dat ze voor 800 euro schade had. het autowasbedrijf wees haar op het bordje ‘de directie is niet aansprakelijk voor enigerlei schade’. maar komt het bedrijf er zo gemakkelijk vanaf?

feit: de directie van een autowasbedrijf kan niet elke aansprakelijkheid voor schade aan een auto die ontstaat tijdens het wassen afwijzen door een bordje op te hangen met ‘wassen op eigen risico’. zulke bordjes tref je dan ook niet aan bij wasstraten die bij de bovag zijn aangesloten. die hanteren algemene voorwaarden waarin duidelijk staat opgeschreven wat klant en bedrijf over en weer mogen verwachten. daarin staat ook een bepaling over schade. die wordt vergoed tot een bedrag van maximaal € 4545,45 (fl. 10.000), tenzij de schade ontstaat doordat de klant de instructies van het personeel niet opvolgt of het voertuig ongeschikt is om machinaal te wassen.

ilonca stelde het autowasbedrijf verantwoordelijk voor de schade die ze aan haar auto had opgelopen. er werd haar echter verteld dat ze dan wel moest aantonen dat de schade was ontstaan als gevolg van de wasbeurt. maar is dit wel terecht?

feit: ja, dat is terecht want het nederlands recht zegt: “wie eist, bewijst”. als het slachtoffer stelt dat hij recht heeft op een schadevergoeding, dan moet hij aantonen dat er schade is, hoeveel de schade bedraagt en dat die is veroorzaakt door de wasapparatuur of door een medewerker van het autowasbedrijf. pas dan is het bedrijf verplicht de schade te vergoeden. om te voorkomen dat je achteraf problemen hebt met het rond krijgen van bewijsmateriaal, is het verstandig om, als er onverhoopt iets misgaat, direct ter plekke vast te stellen wat er gebeurd is en het personeel daarop aan te spreken. ook het aanspreken van eventuele getuigen kan hierbij helpen.