Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hendrikbos
hendrikbos - 12-09-2010 18:05:34
Computers & Telefonie

Telfort modem probleem?

[quote=freya schreef op zondag 12 sep 2010, 16:21]
...tja en of je nu met 12, 14 of 16 mbps download, zoveel maakt dat in de praktijk toch ook weer niet uit? (persoonlijk zou ik mij daar toch niet zo druk om maken, maar dat is uiteraard mijn mening)

mijn conclusie:
met je hardware is niets mis. je netwerk is prima, je modem traint op voldoende snelheid in, dus het probleem lijkt mij toch 'buiten de deur' te zitten. kwaliteit kabels in de grond naar de centrale, afstand tot de centrale, apparatuur in de centrale enz. enz.
verschillen tussen modems heb je altijd. daar zit hardware in met bepaalde toleranties, dus verschillende modems (zelfde merk, zelfde type) presteren (binnen zekere grenzen) verschillend en presteren dus nooit precies gelijk.

m.vr.gr. freya


hallo freya,

allereerst bedankt voor je reageren.

je merkt op dat het in de praktijk niet zoveel uit maakt of je met 12, 14 of 16mbps download.
wanneer ik een website oproep, dan merk ik wel degelijk of ik 12 of 16 mbps heb. is de website eenmaal geopend, dan merk je het verschil niet tot nauwelijks. maar bij de opbouw van een stream is het wel weer merkbaar.

de hoogte van de intrainsnelheid van het modem is een maat voor de kwaliteit van de verbinding tussen mijn modem tot aan de telfort server, en daar horen bij: de kabel in mijn huis, de grondkabel, en de apparatuur in de centrale, enz..

de intrainsnelheid van het modem geeft aan dat het modem bij die snelheid (16kbps) foutvrij kan werken, dan moet het dus ook mogelijk zijn om op die snelheid te kunnen werken als gebruiker, en niet 2 tot 3mbps lager.

dat modems van het zelfde type verschillend kunnen presteren is meer te wijten aan de firmware versie dan aan de geringe afwijkingen in de productie tolerantie. we hebben het hier tenslotte over een apparaat dat voor het grootste deel uit digitale bouwstenen is opgebouwd, en daarbij is de software bepalend voor de prestaties.

telfort heeft mij in al de gesprekken nooit kunnen verklaren hoe het kan dat de oorspronkelijke 15,5mbps downloadsnelheid zoveel lager geworden is, zonder dat er ook maar iets is veranderd in de bekabeling in huis.
men noemde frequent dat het waarschijnlijk lag aan de feit dat ik het modem niet direct op het isra(kpn)-punt aangesloten heb, maar aansluiting op het isra-punt heeft uitgewezen dat dit nauwelijks verschil uitmaakt.

het is opmerkelijk hoevaak telfort heeft gezegd dat het hun systeem goed werkt, terwijl ik kan aantonen dat de praktijk anders uitwijst en dat het niet aan mijn hardware ligt. uiteindelijk heeft men een nieuw modem gestuurd. en niet voor niets zoals gebleken is. maar nog steeds is het niet in orde. en niet alleen gezien het verschil tussen de intrainsnelheid en de downloadsnelheid voor mij als gebruiker, maar wegens het feit dat de downloadsnelheid aanvankelijk 15,5mbps is geweest. het kan blijkbaar wel!