Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zinook
zinook - 26-12-2010 09:28:41
Geldzaken & Recht

Pinbetalen

Mogen winkeliers geld vragen voor een pintransactie?



elke onderneming kan geld vragen voor een pinbetaling. los van de vraag of dit klantvriendelijk is en of de kosten die in rekening worden gebracht reëel zijn. het is tenslotte een transactie tussen u en uw klant waar hij wil betalen voor een product of dienst. uw klant bepaalt of hij daar mee akkoord gaat.

uiteraard dient voorafgaand aan de betaling wel duidelijk te zijn hoeveel iemand dient te betalen zodat uw klant hiervoor akkoord geeft op het moment dat op de "ok-toets" wordt gedrukt.

hoewel currence geen invloed kan uitoefenen op het bedrag dat winkeliers vragen voor het pinnen van kleine bedragen, is het vragen van een vergoeding voor een pintransactie reeds een van de vele punten van discussie in het maatschappelijk overleg betalingsverkeer waarin o.a. vertegenwoordigers van consumenten, retailers en banken zitting hebben.

wij wijzen u graag op enkele voordelen van pin ten opzichte van contant geld:



* de directe bancaire pinkosten zijn gedaald. dit terwijl banken in het algemeen de laatste jaren de kosten voor het afstorten van contant geld hebben verhoogd.
* minder contant geld in kas verhoogt de veiligheid in de winkel(omgeving).
* pingelden staan een werkdag later op uw rekening.
* er is geen sprake van het tellen (en hertellen) van contant geld.
* het vergt geen extra investeringen voor het tijdelijk opslaan van het contante geld.



voor vragen over uw pintransacties en/of -verwerkingsovereenkomst kunt u contact opnemen met uw bank.

bron: http://www.pin.nl/nl-nl/zakelijk/pages/veelgesteldevragen.aspx#kosten_3

zoals je kunt lezen, dient de winkelier het kenbaar te maken. op welke manier is niet belangrijk, als het maar is voordat de klant op de ok knop drukt.