Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

h.
h.wever - 27-02-2011 11:43:24
Auto & Vervoer

Accu sparta ion m-gear

In april 2006 kocht ik een sparta ion fiets.comfort d55 blauw. na een hernia bleek een fiets met trapondersteuning een uitkomst voor mij voor woon-werkverkeer. (v.v. 11 kilometer)
in het voorjaar 2007 was de batterij stuk en werd deze gratis vervangen. dit viel binnen de garantietermijn. ik denk dat deze batterij het iets meer dan 1100 kilometer heeft uitgehouden.

nu 4 jaar verder is de batterij opnieuw stuk. de rijwielhandelaar zag aan de storingscode e001 dat de batterij leeg was maar ik had er met een volle accu nog maar 2 a 3 kilometer mee gereden.
de fiets werd gereset/gekalibreerd en deed het weer een dag of 2. daarna weer de e001 code. deze fiets is wel erg zwaar om er zonder trapondersteuning op te moeten fietsen maar er zat niets anders op.

de rijwielhandelaar vertelde daarop dat de batterij dan definitief stuk was omdat er waarschijnlijk 1 batterijcel defect was en door onderling spanningsverschil in de cellen, alle cellen stil vielen.
hij vertelde mij dat de garantietermijn op de batterij verlopen was en ik een nieuwe batterij kon aanschaffen voor €440.- (incl. montage) de batterij alleen al kost €400.- hierop zou dan opnieuw 2 jaar garantie worden gegeven.
ik moest de fiets zien als elektronica apparatuur. als telefoon, tv, wasmachine ed. mijn verwachting een fiets te hebben gekocht met toch zeker een levensduur van 15 a 20 jaar bleek niet te kloppen.

ik heb met de tweede batterij 3250 kilometer gereden. de fiets staat altijd aan de lader wanneer ik hem niet gebruik. 83% van de tijd is niet slecht volgens de dealer.
bij circa 500 opladingen die mogelijk moeten zijn volgens sparta zelf keer de actieradius van 30 kilometer zou dit 15.000 kilometer moeten/kunnen zijn.
de rijwielhandelaar meldde ook dat de slijtage ook zou komen omdat ik er maar korte ritjes mee maak. maar op internet las ik dat het juist goed is de fiets niet geheel leeg te rijden. een gebruik per keer tussen de 25% en 50% zou het beste zijn voor de batterij. en in die marge ben ik steeds gebleven.

ik heb me bij de aanschaf van de fiets niet gerealiseerd dat de fiets qua kostprijs juist door de batterij nog een keer over de kop zou gaan. ik vond de aanschafprijs al pittig maar kon gelukkig gebruik maken van een fietsplan van mijn werkgever en de kosten daardoor wat spreiden.

na wat internet research (vara-kassa. tros radar, en allerlei sites over de levensduur van batterijen) blijkt inderdaad dat bij die duur (bij batterijen zoals gebruikt in de sparta ion) je maar beter uit kunt gaan van 3 jaar. de rest is gewoon mazzel misschien.ook las ik verhalen van andere mensen die vaker problemen hadden met de batterijen. sparta houdt zich aan de garantietermijn en komt ons niet tegemoet.
sparta legt de verantwoordelijkheid ook terug naar de rijwielhandelaar die de fiets heeft geleverd. daarmee is immers een overeenkomst aangegaan.

het is nu wel mogelijk om voor € 149.- euro drie jaar garantie op de batterij bij te kopen mits deugdelijk gebruikt natuurlijk. dat is weer 50 euro per jaar!.
dit aanbod heb ikzelf overigens nooit gehad. na reparatie van de eerste batterij ook niet. wanneer de batterij het in de garantietermijn begeeft, zorgt men wel voor een nieuwe maar geldt de aanschafdatum van de fiets als ingangsdatum voor de garantietermijn. ook een tegenvaller.

het waarde van het extra bijkopen van een garantieperiode wordt wel vaker in vraag getrokken. men mag er toch vanuit gaan dat je deugdelijk product koopt voor een prijs van bijna € 1800.- euro.
niet een product waar je om de drie jaar weer €440.- euro aan moet verspijkeren om het aan de praat te houden.

kortom in ben een teleurgestelde gebruiker van de sparta ion. de fiets zelf is een uitkomst voor mij maar ik heb niet voorzien dat er zoveel kosten te verwachten zijn door de batterijen.
ik denk dat dat bij de aanschaf van zo'n fiets wel wat nadrukkelijker aan de orde mag komen. meteen gaan sparen voor nieuwe batterijen is mijn devies!