Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

kl
klassement - 18-04-2011 15:04:28
Geldzaken & Recht

Hoed u voor abn amro

[quote=jaapje schreef op maandag 18 apr 2011, 11:52]
conclusie daarin is dat de klant voor de eerste overboeking schadeloos gesteld wordt alleen voor de tweede niet omdat de klant toen genoeg redenen had gehad als oplettend consument om eerst de bank even te bellen of bij een bankkantoor langs te gaan. je hebt ook nog wel een klein beetje onderzoeksplicht.

reactie
hoe ver gaat de onderzoeksplicht?
ik bevond mij indertijd in een klein plaatsje in mexico zonder telefoon en internetverbinding; het internetcafé bevond zich op 30 min loopafstand en ik had geen auto. na het mislukken van de eerste overboeking ontving ik een raadselachtige en onbegrijpelijke mededeling van de bank (vermoedelijk swift code, denk ik achteraf) die mij in verwarring bracht en die mij deed denken dat de fout bij mij lag (dat was dus niet zo) en daarom probeerde ik het een tweede keer, temeer daar er haast bij was wegens verplichtingen aan de begunstigde.

je mag van een bank verwachten dat het internetformulier voor buitenlandse overboeken vlekkeloos en waterdicht is en dat mededelingen aan de klant niet uit gecodeerde berichten bestaan die hij onmogelijk kan duiden, in dit geval is de bank tekortgeschoten in zorgplicht en zorgvuldigheidsplicht. dat is in het proces ook niet weerlegd. eerst op 10 juni 2010, drie maanden na de eerste poging tot overboeking, ontving ik een brief van de bank met tekst en uitleg (zie mijn eerste bijdrage in deze discussie).

na de tweede mislukte overboeking kreeg ik van de bank wèl een heldere mededeling. hierdoor was ik in staat mijn onderzoeksplicht na te komen en als gevolg daarvan is de derde betaling zonder problemen verlopen.