Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 03-06-2011 17:15:44
Auto & Vervoer

Kan euro 95 gemengd worden met euro 98?

Goh,
wat lees ik hier toch een aantal kletsverhalen..
immers, euro 95,oftewel het vergelijkbaar zijn met de octaanverhouding t.o.v. heptaan heeft met de "klopvastheid" te maken en geschikt voor de gewoon gemiddelde motor.

slechts motoren die tot hoge(re) compressieverhoudingen uitkomen ( en dat is tegenwoordig nauwelijks het geval) of waar de motor uitzonderlijke prestaties moet leveren waarbij deze gaat "pingelen" = eerder tot verbranding over gaat dan waarvoor hij ontworpen is dan komt '98 om de hoek kijken want die heeft een wat hoger octaangehalte (vroeger loodtoevoeging ook, nu loodvervanger) om die te snelle verbranding wat meer te voorkomen.

het is dus normaal gesproken absoluut niet (meer) nodig om e 98 te tanken.
ook is dat super/v-power e.d. ook veel eer een reclame- c.q marketingtruc dan dat het werkelijk die grote invloed heeft als wordt beweert.

de moraal?

men kan dus die sae 98 best tanken want het kan absoluut géén kwaad.
alleen de portemonnaie raakt wat snelle leeg.

tenslotte, ik zoek iemand die mijn auto zodanig om kan bouwen dat deze op jus d'orange kan lopen want dat is een stuk goedkoper dan wat tegenwoordig benzine kost.

en dat knopje in een opel kadett 1980?
dat knopje zal daar wel gezeten hebben om van benzine naar gas over te schakelen en beslist niet om over te schakelen naar een hoger of lager octaangetal weet deze ex-taxichauffeur die in 1963 is begonnen met o.a. een opel.

de vrije vogel