Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

börgemeister
börgemeister - 23-06-2011 18:13:44
Geldzaken & Recht

Online koper krijgt 2 weken bedenktijd

Ik had het al verkondigd.

"iedereen die aankopen doet via internet, telefoon of de post heeft binnenkort 14 dagen de tijd om zich te bedenken en de goederen terug te sturen, zonder opgave van reden. nu is dat nog een week. dat komt doordat het europees parlement donderdag maatregelen heeft aangenomen om de consument bij het doen van aankopen 'op afstand' beter te beschermen. de maatregelen gaan komend najaar in.

bedenktijd
de leverancier moet de consument vooraf attent maken op deze mogelijkheid. laat hij dat na, dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd tot een jaar. de bedenktijd gaat ook pas in als de goederen worden geleverd en niet zoals nu al bij het tekenen van het contract.

online
de regel geldt ook voor aankopen via onlineveilingen als ebay, mits gekocht wordt van een professionele verkoper, en voor koop aan de deur, tijdens commerciële excursies en evenementen als tupperwareparty's.

bedenktijd
leveranciers krijgen maximaal twee weken de tijd om nadat de klant zich heeft bedacht het aankoopbedrag terug te betalen. eventuele verzendkosten zijn voor rekening van de leverancier, tenzij vooraf duidelijk is gemaakt dat de klant die moet betalen.

maatregelen
er komt een europees standaardformulier dat de consument kan gebruiken om de leverancier te informeren dat hij zich heeft bedacht en zijn geld terug wil.

andere nieuwe maatregelen zijn:

- toeslagen voor het betalen met kredietkaarten worden verboden als zij hoger zijn dan wat de leverancier zelf daarvoor kwijt is aan de kredietkaartmaatschappij.

- bij aanbiedingen via internet moet een totaalprijs worden getoond, inclusief alle 'verborgen' kosten.

- het gebruik op websites van vooraf ingevulde formulieren, waarbij opties al zijn aangevinkt die de consument vrij moet kunnen kiezen, wordt verboden. dit gebeurt vaak bij het kopen van een vliegticket, waar men zich zo ongemerkt tot een reisverzekering verplicht.

- consumenten mogen niet 'in de val worden gelokt' om toch te moeten betalen voor zaken die op internet ogenschijnlijk als gratis worden aangeboden, zoals horoscopen of recepten.

anp"