Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 21-08-2011 08:48:19
Geldzaken & Recht

Postnl afschaffen postbezorging op de maandag

@hoveling,

als een adres goed leesbaar is, en eenduidig is, dan horen de bezorgfouten tot een minimem beperkt te zijn. ik kan je garanderen, dat ik een poststuk met een duidelijk leesbaar, en voor 1 uitleg vatbaar, adres op het juiste adres bezorg. wanneer ik regelmatig bezorgfouten zou maken, zou ik er heus wel op worden aangesproken. voor mijzelf heb ik echter een soort eindcontrole ingebouwd. voordat ik de post echt bezorg, overtuig ik me ervan dat ik ook echt aan het juiste adres sta. dat is slechts een kwestie van een seconde. maar als de adressering onvolledig is, de naam van de geadresseerde ontbreekt, en soms ook nog eens het huisnummer bij de deur: wat zou jij doen?

voor zoekgeraakte pakketten van tnt is de wsw niet verantwoordelijk te houden, dus die reactie kan ik me niet aantrekken.. heel veel mensen weten niet dat tnt pakketten uitbesteedt, let maar eens op de exacte aanduiding op de witte bedrijfsauto's. ik ben het met je eens: ook een bedrijf dat namens tnt dit werk uitvoert, behoort haar taak naar behoren uit te voeren. maar daarin schuilt hem nou net het misverstand,mensen denken dat iemand van tnt is,omdat ie het logo van tnt voert.

waar het mij om gaat, is dat eerder in deze discussie op een denigrerende manier op wsw-ers werd neergekeken. natuurlijk zullen zij ook weleens een bezorgfout maken, ook ikzelf, we zijn tenslotte allemaal mensen. maar de suggestie werd een beetje gewekt dat wswers ongemotiveerde arbeidskrachten zijn, die herhaaldelijk in de fout gaan, en het niet zo nauw nemen met de plek waar een poststuk bezorgd dient te worden. wanneer sandd een slechte reputatie heeft, straalt dat evenwel ook op ons af, terwijl ik weet dat wij ons werk wel naar behoren doen. begrijp je dat zoiets veel pijn doet?

jammergenoeg komt dat ook door de onverschilligheid bij mensen die het verschil tussen sandd, netmail, selectmail enerzijds, en wswpostbedrijven anderzijds niet kennen, of niet interesseert. als je wordt aangesproken door iemand die vraagt of je van sandd bent, en je draagt zelf de geel-rode bedrijfskleding van (in mijn geval) businesspost, dan ligt het echt aan de vragensteller. onze bedrijfsnaam staat duidelijk op de tassen en op onze kleding, en dan vragen ze nog of je van sandd bent. hoe dom kun je zijn?

ik kan je dit zeggen: mensen weten vaak het verschil niet tussen tnt, ik gebruik liever de meest actuele naam postnl, en overige postdiensten. ik krijg vaker te horen: ''bent u de post? nee u bent de post niet''. ja, henk spaan zou zeggen: vraag het me dan niet. ik heb post in handen, dus ik ben postbezorger. dat er wel of niet een postzegel of frankering van postnl op het poststuk zit, doet er niet toe.

ik kan voor mij en mijn collega's instaan dat wij onze taak uiterst serieus nemen, en dat wij er echt niet met de pet naar gooien. dat er een poststuk verkeerd of niet bezorgd wordt, dat zal ook bij tnt gebeuren, dat ligt niet aan het feit dat wij wswers zijn. maar de suggestie werd eerder in deze discussie gewekt dat hele straten, hele wijken voorzien werden van foute post.

dat probeer ik te weerleggen. als je foute post op zaterdag krijgt, of post op idiote tijdstippen als 11 uur 's avonds of op zondag, wees er dan maar van overtuigd dat het geen post is die door een van de wsw-bedrijven wordt bezorgd.

verder: er was kritiek op het feit dat wswers maar pauze konden pakken wanneer we wilden, of naar huis konden gaan als we geen zin meer hadden om de post verder te bezorgen die dag. dat eerste: ook een wswer is een reguliere werknemer, en heeft dus recht op pauze (het is zelfs een wettelijke plicht), het tweede: dat is een fabeltje, het is zelfs zo, dat de post van de dag gewoon op dezelfde dag bezorgd wordt, ook al wordt het later dan half vijf.


dat dit soort verhalen de wereld in komen, komt omdat mensen heel vaak niet eens weten dat er buiten sociale werkplaatsen ook werk wordt verricht door wswers. erg genoeg wordt ervan uitgegaan dat alle wswers ongeschoolde en ongemotiveerde werknemers zijn, en dat is niet zo.

ik wil hier slechts dat vooroordeel wegnemen. ik gaf aan: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, ook door wswers, maar als de suggestie wordt gewekt dat dit resulteert in een amobinabele postbezorging, dan meen ik het recht te hebben dat beeld met argumenten recht te zetten.

immers: zou jij als klant je post aan ons toevertrouwen als er dagelijks honderden brieven niet of verkeerd bezorgd worden? ik zou ook weglopen, maar ik weet zeker dat het om indicenten gaat.