Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 19-04-2005 14:13:05
Huishouden & Energie

Espresso

Ik kocht een krups f889 espresso orchesto van € 530.-. ik zal uitleggen
waarom dit een rampenscenario was in de verwachting dat anderen hier
hun voordeel mee opdoen.


de koffie was prima en we waren blij met het apparaat. toevallig kwam
ik kort na de aankoop op de site kieskeurig.nl terecht, bekeek het
gebruikerscommentaar van deze machine, en





kreeg het gevoel dat de machine toch niet zo´n goede keuze was.





zie
http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/reviewlist/2ff423a237c875fcc125699f0072da75.htm.
ook op vele duitse consumentensites staat het bol van de
kritieken  er is zelfs een diplomingeniör die een eigen site heeft
met fotos hoe je m zelf kunt repareren en met commentaar op de
zwakheden in de constructie van het apaaraat en "hoe hij dat nooit zo
gedaan zou hebben" na deze zeer negatieve commentaren dacht ik, ik heb
m nou en we zien wel hoe t met mij loopt.





als volgt:


binnen 6 maanden vier keer een reparatie onder garantie gehad: 3 x een
z.g. vastloper d.w.z. dat het brouwmechanisme loopt vast omdat er
ringen uitspringen en 1 x iets anders kapot, wat niet meer wat het was.





vervelend is dat je het apparaat in de originele verpakking weer naar
de winkel moet brengen ( 70km hier vandaan) je bent m 4 weken kwijt, en
inmiddels verslaafd aan die koffie, je vindt niets anders meer lekker,
zonder is een ramp.





de laatste keer had ik geklaagd en gezegd dat ik t apparaat niet meer
wilde hebben. afgesproken de importeur geeft het apparaat een grote
beurt en als ie dan binnen een half jaar weer kapot is mag ik m
inleveren en krijg ik mn geld terug (ik verlangde dit op schrift wat
ook gebeurde) leuk is dat de importeur meldde: "er is nooit wat aan die
apparaten, u hebt pech"


enfin, zo gedaan, na 4 weken kreeg ik de krups retour, aangezet en
direct al een vastloper, geen enkele kop koffie kwam er uit. het
apparaat gaf ook via de display aan dat het aan een


schoonspoelbeurt toe was. er knapte iets in mij en heb het apparaat
direkt weer teruggebracht en heb mn geld retour gekregen, dat was
netjes van die zaak.





het blijkt dat het apparaat niet door krups gebouwd wordt maar door een
zwitserse firma die dezelfde unit ook aan bosch, aeg, siemens, jura, en
wellicht nog anderen levert, het merk en uiterlijk is aangepast het
zijn dezelfde apparaten met cosmetische veranderingen, maar dezelfde
ellende.





heb vervolgens beter rondgekeken op allerlei fora (ook buitenlandse,
vooral duitse fora waar er veel van zijn met goede informatie. de keuze
is toen gevallen op het merk saeco, italiaans. het voordeel van deze
machine is dat de brouwunit (hart van het mechaniek) door de gebruiker
met 2 handelingen geheel uit het apparaat is te nemen en onder de kraan
kan worden schoongespoelt. dit houdt het goed, want vervuiling treedt
altijd op. bij de krups moet je het gehele apparaat uitbouwen wat uren
kost en geld natuurlijk. tot nu toe 750 koppen koffie gezet zonder
problemen, de krups kwam niet boven de 150 koppen zonder storing.





overigens: het miele inbouwapparaat heeft een saeco brouwunit, gaggia is dezelfde fabriek als saeco.





algemeen:





1. keuze nespresso en expresso. nespresso is duur en ik vind
persoonlijk de expresso altijd lekkerder, is krachtiger en geurt beter


2. een niet automaat is duurzamer, er kan gewoon minder kapot


3. een automaat kies je voor bedieningsgemak, en betere afstellingen
voorandere typen koffie (sterk, minder sterk, etc) en stabielere
kwaliteit van "het bakje koffie" als je het geld er voor over hebt, dus
wel fijner allemaal


4. alle automaten geven lekkere koffie, kijk echter naar het onderhoud
en betrouwbaarheid. wat dit betreft zijn consumententests beperkt
informatief ze geven info over gebruikergemak en smaak, niet de
duurzaamheid.





veel succes