Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

kl
klotskop - 02-11-2011 14:25:07
Auto & Vervoer

Winter- of all-wheatherbanden?

Goed even huiswerk doen aub
wintertijd is de normale tijd, de aangepaste tijd is de zomertijd bedacht om een betere licht verdeling te hebben gedurende de aktieve delen van de dag en in de jaren 70 gebruikt om energie te "besparen"
de klok is dan ook niet intressant de thermometer meer.
de hele discussie zomer/ winter band wordt ook gevolgd in het buitenland, alwaar men in , de hoofdzakelijk koude landen, neem er een aantal in scandinavie en voormalig oostblok die lachen om onze "winterband' die worden daar gebruikt als zomer band. de winterband hier werk beter op een koude ondergrond dan de "zomer 'variant daar de compound van het rubber soepeler is bij lage temperatuur. wat bij een hele boel banden geen effect heeft is water en vooral sneeuw. de profielen moeten wel de sneeuw kunnen "lossen'als de band los komt van de weg ( met rollen) als de veelal rechte profiel wanden de sneeuw vast houden heb je zelfs met een zomerband met een wel lossend profiel beter grip. op ijs kun je het eigenlijk wel vergeten welke band je gebruikt. probeer een ijsblok maar eens te schuiven over de verschillende banden.
helaas is het nederlandse weer beter voor de auomobilist die zich kan aanpassen aan het weer. eigenlijk zou iedereen in een eend moeten rijden, direct waarneembaar wat het weer doet en vaak moet je je wel aanpassen.
wat mij brengt op de banden maat, de geliefde brede sloffen werken goed op droog asfalt bij regen en zeker sneeuw en ijsvorming (dus niet perse ijs maar ook aangereden sneeuw) hebben deze geen enkel effect meer op de grip.
wat beter werkt is de smallere band, wel grip en als enige wel de straat uit rijden.
tweede probleem is direct gelinkt aan de gebruikers, de over compensatie zoals die opdook met invoering van de gordel en dingen als abs anti slip etc.
de techniek doet het wel dus gas er op en zeer verbaasd kiken als na een aanrijding bleek dat abs echt niet zoveel de remweg korter maakt als op de verjaardag besproken. is weer wel zeer effectief in het bestuurbaar houden van een voertuig tijdens hard remmen.
wat banden verkopend nederland mooi vind is dat de helft al weer op winter modellen rijd terwijl de thermometer bijna 20 graden aangeeft, als men wat vaker de formule 1 bekijkt in plaats van de voetbal zou men weten dat men nu zijn eigen banden aan het opstoken is, deze slijten nu aanzienlijk meer dan de zomer modellen, wat zijn we met zijn allen veilig en ook milieu technisch goed bezig.
er is meer te halen uit het gedrag van velen ben ik bang.