Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 10-11-2011 09:46:23
Auto & Vervoer

Auto airco opnieuw laten vullen??

Wil hier ook nog effe op reageren, al is het meer dan een jaar geleden.

er is totaal niets verkeerd aan dat miraltje in zijn uitgebreide tekst het woord "persen" gebruikt ! de compressor pompt onder hoge druk en temperatuur het gasvormige koudemiddel de condensor binnen, er wordt dan ook gesproken over een lage druk en hogedruk, zowel lage zuigdruk of een hoge persdruk.

grindweg schreef op donderdag 27 mei 2010, 21:53: de verdamping gaat via de orifite tube.

niet alle ac systemen hebben een orifice tube ! er zijn ook systemen met een tev of blokventiel.
grindweg schreef op donderdag 27 mei 2010, 21:53: daarna gaat het via de verdamper naar het kookpunt en omdat verdampen te bereiken onttrekt dat de warmte uit de verdamper
ooojaaa is dat zo ? er wordt geen warmte onttrokken uit de verdamper ! die is immers koud...er wordt warme lucht door de verdamper aangevoerd om het koudemiddel te kunnen laten verdampen.

miraltje schreef op vrijdag 28 mei 2010, 00:44: kunt u mij dan uitleggen waarom bij een goedwerkende r134a installatie de lagedruk zijde een druk geeft van 2 bar bij een tempertuur van 0 graden.
terwijl u verklaart dat dan de vorstbeveiliger heeft ingegrepen

over de 0 graden wat volgens u leuter is,ik heb het over de temperatuur van het koudemiddel en niet over de omgevingstemperatuur
dit kan aangetoont worden door een meterset op de installatie aan te sluiten, de volautomatische vul/vacumeerkast die de garage gebruikt kan dit vaak niet.
@miraltje hij weet het zelf niet en verwijst meteen naar de link (copy right).
je hebt gelijk bij een effectieve druk van circa 2 bar (verdampingsdruk) heeft het koudemiddel een dampspanning van 0 °c, de verdampingsdruk bepaalt door de dampspanning ook gelijk de laagste temperatuur in de verdamper.

dan vergeet grindweg op de 1ste plaats dat niet alle systemen een vorstbeveiliger hebben (anti-rijpsensor) wat verschillend is voor bepaalde ac systemen. een antirijpsensor zorgt ervoor dat dat de temperatuur van de aangezogen buitenlucht niet lager wordt dan +3°c en zit meestal op ac systemen die een compressor hebben met een vast slagvolume.

henson dinsdag 1 jun 2010, 12:32:
heb vorige week de luchtuitstroomtemperatuur van middelste dashboard luchtroosters gemeten en wel als volgt:

-buitentemperatuur gemeten: 22 °c
-start autorit met koude motor
-airco aan
-luchtklep op recirculatie
-ventilatorstand op snelheid 2 (van de 4 mogelijkheden)
-uitblaasstand: alleen dashboardroosters voor; zijruitroosters gesloten (dus 2 van de 4)
-verwarming volledig uit
-luchtuitstroomtemperatuur na 20 minuten rijden: 12 °c

meting met grote, ronde, platte thermometer (analoog) op 20mm afstand van het luchtrooster

-buitentemperatuur gemeten: 22 °c
-start autorit met koude motor
-airco aan
-luchtklep op recirculatie verkeerd moet aanvoer zijn van lucht buitenaf
-ventilatorstand op snelheid 2 ( moet hoogste stand zijn)
-uitblaasstand: alleen dashboardroosters voor; zijruitroosters gesloten (goed)
-verwarming volledig uit goed
-luchtuitstroomtemperatuur na 20 minuten rijden: 12 °c fout

dit komt doordat je de recirculatie aan hebt staan, hierdoor zal alleen de lucht uit het interieur de verdamper passeren.

meten moet in het uitstroom rooster

juist, maar geeft geen indicatie of het systeem voldoende/juist functioneert ! dit is maar een globale meting, omdat rekening gehouden moet worden met luchtstroom/temperatuur verliezen.

voor een juiste werking zal de oververhitting en nakoeling berekend moeten worden.