Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Dubbele electricteitsmeter

Het artikel is grotendeels correct, de titel niet. nachtstroom ís niet duurder dan dagstroom.
maar of het veel voordeliger is, hangt af van hoe de verdeling tussen je dag- en nacht/weekendverbruik is. het voordeel is over het algemeen niet heel groot.

historisch (laatste 10 a 15 jaar) is het voordeel van een dubbel tariefmeter een paar tientjes per jaar geweest. tegenwoordig zal het -bij een gemiddeld verbruik van 3500 kwh en de helft daarvan in de dal-uren- om iets minder dan een tientje gaan .


dat heeft een aantal oorzaken:
- door de invoering van het capaciteitstarief door de netbeheerders is het verschil tussen dag- en nachtverbruik minder groot geworden. alle klanten betalen een vast bedrag voor hun aansluiting.
- de kolenprijs is flink omhoog gegaan. niet alleen door de vraag vanuit china [bewering artikel] maar ook bijvoorbeeld door het versneld sluiten van de kerncentrales in duitsland n.a.v. de kernramp in japan.
- de grote boilers voor warm water zijn de afgelopen jaren uit huis verdwenen. deze werden vooral ’s nachts verwarmd. voor de klant was dit vroeger een belangrijke reden om een dubbele meter te nemen.


wie voordeel wil hebben van de dubbel tariefmeter, moet minstens 40%* van zijn stroom ’s nachts of in het weekend gebruiken. vroeger was 35% al renderend.
tegenwoordig zal het consequent gebruiken van een dag/nachtmeter totaal ongeveer een tientje opleveren bij een jaargebruik van 3500 kwh.

in totaal heeft 30-40% van de nuon klanten een dubbel tariefmeter. de meterhuur is hetzelfde. wie liever enkeltarief wil kan dat gemakkelijk regelen via nuon (per e-mail, telefoon of mijn nuon). de meter hoeft daar niet voor vervangen te worden en er zijn geen kosten aan verbonden.
*genoemde % zijn van toepassing op klanten met een nachtactief.

met vriendelijke groet,

nathalie
nuon webcare