Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 05-02-2012 10:16:01
Auto & Vervoer

De ns versus de winter.

Dan reist u zeker zelden met de trein festinger.
twee jaar geleden schreef trouw:

intussen staan 63 van de 96 nieuwe stoptreinen van de ns kapot in de werkplaats. de overige 33 wachten op aanpassingen. stroomomvormers die onder de trein hangen, blijken niet goed afgeschermd tegen sneeuw.

hoe kon het gebeuren dat voor 650 miljoen euro aan nieuw treinstellen deze winter aan de kant stil staat? „niemand had gedacht dat nieuwe treinen konden uitvallen”, zegt onderzoeker alain kooiman van horvat & partners. „nee, wij ook niet. we hadden maar een paar maanden voor het onderzoek. dan kijk je eerst naar bestaand materieel.”

intussen heeft de fabrikant, het consortium bombardier-siemens laten weten dat de mankementen onder de garantieregeling vallen. 35 monteurs zijn in allerijl vanuit de fabriek in aken naar een werkplaats in amsterdam afgereisd.

de werkplek was al gesloten en zou worden gesloopt, maar is voor deze gelegenheid weer geopend. niemand kon gisteren nog zeggen hoe lang de reparatie gaat duren. „klein probleem, grote gevolgen”, meer wilde de duitse productiechef ronald kral niet kwijt.

de ns en prorail hoopten dit nachtmerriescenario te voorkomen door hun oor te luister te leggen bij de zwitserse spoorwegmaatschappij schweizerische bundesbahnen (sbb). maar de zwitsers maken geen gebruik van de sprinter lighttrain en konden er dus ook niet over adviseren. „de gesprekken gingen überhaupt niet over treinen”, zegt christian kinsig, woordvoerder van de sbb. „het ging over stations en over de manier waarop wissels worden verwarmd. wel hebben we geadviseerd om treinen elke week ijsvrij te maken.” volgens de ns gebeurt dat niet wekelijks, maar zodra er tijd is.