Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

jo
jorisw - 12-03-2012 10:30:10
Geldzaken & Recht

Geldzaken en privacy

Dit soort vragen zijn al vaker aan bod gekomen op dit forum, en ik zou eerlijk gezegd geen methode weten hoe dit simpel is op te lossen.

de banken zouden stornering kunnen toestaan in geval van foutieve overboekingen, maar daarmee werk je fraude in de hand (bijv. je bestelt iets, je betaalt, product wordt bezorgd, je storneert de betaling).

een andere optie zou zijn dat je de gegevens krijgt van de andere partij. dat lijkt me ook geen optie. ik (en ik denk dat vrijwel iedereen er zo over denkt) zit niet te wachten op een regeling waarbij een vreemde mijn gegevens kan krijgen. ook dan heb heb je een regeling die erg fraudegevoelig is.

de enige technische oplossing die ik kan bedenken is dat bankrekeningnummers ingewikkelder worden. nu moet een nummer aan de 11-proef voldoen om te worden geaccepteerd, maar daar kan je natuurlijke ingewikkeldere algoritmes voor gaan gebruiken. dat betekent wel dat iedereen een nieuw rekeningnummer krijgt. ook niet zo fijn en de kosten staan niet in verhouding tot de baten.

als laatste zou je nog allen naw gegevens van klanten van alle banken centraal kunnen gaan opslaan en dan een check inbouwen zoals dat voor voormalige postbank klanten bij ing gedaan wordt. persoonlijk zit ik hier niet op te wachten en ook dit is een oplossing waarbij de kosten niet opwegen tegen de baten.