Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 14-04-2012 21:02:56
Elektronica & TV

Reparatiekosten betalen voor receiver terecht?

[quote=ron530 schreef op zaterdag 14 apr 2012, 16:46]triest dat iedereen maar een levensduur aan een apparaat hangt terwijl die nergens op gebaseerd is.
die is wel ergens op gebaseerd: op de meningen van de consumentenorganisaties.

het is een feit dat de consumentenorganisaties niets moeten weten van de garantieperiodes: die vindt men veel te kort. en daarom komen zij met een alternatief: de verwachte levensduur of gemiddelde levensduur.
zij verdraaien steeds de regels en besodemieteren de boel.
zij komen ook met die vervloekte levensduurtabellen. daarin staat in hoelang dat een product volgens hun mening probleemloos mee dient te gaan, ongeacht het merk, type en aanschafprijs. de reden dat zij dit doen heeft te maken dat zij het voor de consument ondoorzichtig vinden wat men van een product kan verwachten, omdat de garantieperiodes, de kwaliteit en duurzaamheid van een bepaald product nogal verschillen en daardoor de consument door de bomen het bos niet meer zien. klopt ook wel, maar dat is nu eenmaal niet te vereenvoudigen met een cijfertje.

aangezien de detaillisten en fabrikanten niet naar die consumentenorganisaties luisteren (die toch alleen maar tegen de schenen van die ondernemers en fabrikanten aan het schoppen zijn), zijn ze huilie huilie gaan doen bij de italiaanse rechter, die ook zo dom is om er in te trappen. de sukkel! (ik weet wat ik schrijf).

die consumentenorganisaties stellen dat de detaillisten en fabrikanten niet aan de consumentenregels houden, omdat men star aan de in hun ogen veel te korte garantieperiodes houden. die organisaties stellen dat de detaillisten massaal de fout in gaan door geen garantieperiode te verstrekken welke gelijk is aan de verwachte levensduur (door die organisaties opgesteld) of gemiddelde levensduur (ook door hen opgesteld).
en daar is nu het gehele gedonder mee.
omdat zij aangeven dat met de term "wettelijke garantie" bedoeld wordt dat de verkopende partij de garantieperiode dient te verstrekken die wettelijk bepaald is (de wettelijke garantie).

en doordat helaas nogal wat juristen niet capabel genoeg zijn, nemen die juristen massaal de meningen en uitspraken van die organisaties over.
dat is gewoon triest dat de meeste juristen als manke schapen achter die organisaties aanhuppelen, in plaats van ze de les te lezen.

de wetgeving en de europese richtlijn zijn heel duidelijk: je mag datgene van een product verwachten volgens uitspraken van de fabrikant en winkelier.

[quote] in nederland heb je normaal gesproken 2 jaar garantie op je elektronica producten.
nee hoor. de garantieperiode wordt door de fabrikant en winkelier zelf bepaald. artikel 6a van wetboek 7.
de fabrikant en winkelier zijn niet verplicht om garantie te verstrekken.

[quote]daar draait het bij vraagsteller niet om hij/zij heeft potverdorie wel bijna 400 euro betaald voor het ding. je mag dan toch verwachten dat die minstens 20 jaar nieuw blijft.
wat hebben de fabrikant en winkelier voor uitspraken gedaan? want alleen op die uitspraken mogen en kunnen rechten ontleent worden.
en de verwachting van de koper van een product is gebaseerd op de uitspraken van fabrikant en winkelier. daar alleen mag een verwachting op gebaseerd zijn.

echter denken veel mensen dat de redelijke verwachting gebaseerd is op de meningen van de consument of consumentenorganisaties, terwijl de wetgeving heel duidelijk is: de verwachting is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en winkelier.