Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 15-04-2012 00:24:31
Geldzaken & Recht

Geld terug of niet?

@tenormin:
ik sprak in het algemeen, zonder een specifiek product te noemen.

ik heb ook niet de regel van 3x reparatie genoemd.

de reden dat ik mijn bericht geplaatst had, was een reactie op je bericht dat alleen een kapot artikel vervangen moet worden.

en wel als reden dat er helaas nog veel te veel gesproken wordt dat bij een defect product de verkopende partij verplicht is om het product om te ruilen, en dat is de verkopende partij dus niet.


laat ik het zo zeggen:
de verkopende partij is in geval van non-conformiteit (als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten) verplicht om het product kosteloos alsnog volgens die koopovereenkomst te brengen.

daarbij komt ook nog als de verkopende partij of de fabrikant in een garantiebepaling bepaalde gebreken uitsluit en de koper bepaalde rechten toekent, dient hij ze ook na te komen. die garantieregels staan buiten de regels van non-conformiteit (non-conformiteit wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd).
alleen heeft de wetgever bepaald dat als een product binnen zes maanden een defect vertoont, dan dat vanuit gegaan mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, tenzij de aard van de zaak of de aard van het gebrek zich daartegen verzet.

alleen bij koop op afstand (zoals webshop, postorderwinkel, enz) kent de wetgever via de wet koop op afstand de consument het recht toe van zeven dagen bedenktijd (wordt veertien dagen) en mag de consument zonder opgave van reden het product terugsturen. hierop zijn wel enkele uitzonderingen: onder andere op maat gemaakte producten zijn uitgesloten op die regel en kunnen niet teruggestuurd worden.


ik heb hierboven de regels uitgelegd, zodat de ts nu kan zien wat nu wel en niet geregeld is.