Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 16-04-2012 20:15:37
Computers & Telefonie

Sony valt onder de eu garantie wet!!?

[quote=freya schreef op dinsdag 3 apr 2012, 17:15]
ten tweede, waar heb je gelezen dat er in europa een garantietermijn van 5 jaar geldt? in europa geldt de richtlijn (geen wet) van een garantieperiode van 2 jaar. niet méér en niet minder. landen (zoals nederland) kunnen daarvan afwijken als ze regels hanteren die strenger zijn.

in nederland geldt een wettelijke garantietermijn van 1 jaar. maar daarnaast geldt nog wel dat je recht hebt op een deugdelijk product, zolang als je dat van een product mag verwachten.
in de meeste gevallen komt dat dan neer op een grantieperiode die langer is dan 2 jaar. voor een wasmachine kan dat b.v. wel 5 jaar (of langer) zijn.


helaas heb je ongelijk.

in een andere topic had ik dit al uitvoerig beschreven:

de term "wettelijke garantie" is een andere benaming voor conformiteit en niet de garantieperiode.

diverse mensen beweren keihard dat de consument volgens de europese richtlijn recht heeft op twee jaar garantie en dat de winkelier de consument misleidt als die maar één jaar garantie verstrekt. dat is echter niet zo.

in de nederlandse wetboeken staat:

[quote]
de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.


in de europese richtlijn staat:

[quote]
artikel 2
overeenstemming met de overeenkomst
1. de verkoper is verplicht aan de consument goederen af te leveren die met de koopovereenkomst in overeenstemming zijn.

[..]

artikel 3
rechten van de consument
1. de verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.

[..]

artikel 5
termijnen
1. de verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

[..]

artikel 6
garanties
1. elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
2. in de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.

[..]

bron:
europese richtlijn: http://eur-lex.europa.eu/lexuriserv/lexuriserv.do?uri=celex:31999l0044:nl:html">http://eur-lex.europa.eu/lexuriserv/lexuriserv.do?uri=celex:31999l0044:nl:html

over de omzetting van de vervaltermijn van de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval van non-conformiteit:

[quote]artikel 5 lid 1 bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. titel 7.1 bw kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 bw genoemde rechten kan uitoefenen. een belangrijke factor daarbij is uiteraard de levensduur van de zaak. met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. met het systeem van titel 7.1 bw wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken, zodat de termijn van twee jaar uit artikel 5 lid 1 niet wordt overgenomen. in artikel 5 lid 1 wordt voorts bepaald dat indien voor de uitoefening van de in artikel 3 lid 2 vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, deze niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf de aflevering. de verjaringstermijn ter zake is in titel 7.1 bw geregeld in artikel 23 lid 2. deze termijn is twee jaar en begint te lopen op het moment dat de consument het gebrek aan de verkoper meldt. omdat dit moment nimmer eerder valt dan het moment van aflevering, behoeft deze bepaling geen aanpassing.

bron: tweede kamer (aanpassing van boek 7 van het burgerlijk wetboek aan de richtlijn betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen): https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27809-3.html">https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27809-3.html

garantiebepalingen:
[quote]
artikel 6, in samenhang met artikel 1 lid 2, onderdelen d. en e., geeft regels voor garanties. het ziet toe op zowel de leveranciersgarantie, als op de fabrieks- en importeursgarantie, waarbij jegens de koper contractueel een toezegging wordt gedaan betreffende bijzondere eigenschappen van de zaak, en waarbij bij het ontbreken daarvan de verkoper, fabrikant of importeur zich op enigerlei wijze aansprakelijk houdt. het artikel heeft betrekking op zowel toezeggingen in deze zin die in een garantiebewijs zijn neergelegd, als op zulke toezeggingen in een reclame-uiting. het is dan deze door bovengenoemde partijen verrichte rechtshandeling die ertoe leidt dat indien de toegezegde eigenschappen ontbreken, zij jegens de koper aansprakelijk zijn. artikel 6 lid 1 – dat dit ten overvloede bepaalt – is neergelegd in het nieuw voorgestelde artikel 7:6a lid 1 bw. artikel 6 lid 2 geeft enige regels betreffende de informatie die in een garantie vermeld moet zijn, zoals informatie over de duur en het geografisch toepassingsgebied van de garantie en de vermelding dat de garantie de wettelijke rechten van de consument onverlet laat. zie artikel 6a lid 2 bw. ingevolge artikel 6 lid 3 kan de consument verlangen dat de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar wordt gesteld. dit is neergelegd in artikel 6a lid 3. artikel 6 lid 4 wordt niet overgenomen, omdat een vereiste dat de garantie in één of meer officiële talen van de gemeenschap wordt opgesteld mij voor nederland nodeloos beperkend voorkomt, zeker bij koop via internet. artikel 6 lid 5 behoeft geen implementatie. hierboven is immers aangegeven dat uit de garantie zelf de eventuele aansprakelijkheid van de garant voortvloeit. dit is niet anders indien een garantie niet aan de voorschriften van de leden 2 tot en met 4 voldoet.


bron: tweede kamer (aanpassing van boek 7 van het burgerlijk wetboek aan de richtlijn betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen): https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27809-3.html">https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27809-3.html


de hierboven teksten komen uit de nederlandse wetboeken , uit de europese richtlijn en uit de stukken van de tweede kamer zelf.

veel mensen denken echter dat met de term "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt bedoeld die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te verstrekken. wat niet zo is.

in nederland is niet de regel dat een product "deugdelijk" dient te zijn, maar dat het product aan de koopovereenkomst dient te beantwoorden: dus volgens de koopovereenkomst zijn geleverd en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij. staat in de nederlandse wetboeken en de europese richtlijn.

die regel van twee jaar heeft geen betrekking op de garantieperiode, maar op de aansprakelijkheid van de verkopende partij als het product volgens de koopovereenkomst zijn geleverd en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij. wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.

de europese richtlijn kent een beperking van die aansprakelijkheid tot twee jaar na aankoop van de verkopende partij voor de non-conformiteit (zie direct hierboven), terwijl de nederlandse wetgeving die ook kent, behalve voor producten die normaal een langere levensduur hebben van twee jaar. in dat geval kan de koper in geval als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, na twee jaar bij de verkopende partij aankloppen.