Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

inekel1953
inekel1953 - 02-07-2012 16:04:38
Auto & Vervoer

Gehoorapparaten

Beste westerhof,

mijn reactie wordt een lange lap tekst omdat er héél veel haken en ogen aan zitten, bij een soms lijkende eenvoudige vraag als deze.

elke audicien wil meteen het oorstukje maken, toch dat geeft u nog niet de plicht daar ook uw hoortoestel te kopen. toch indien u al uw gegevens afgeeft, maar de audicien, zonder dat u het weet, zijn klant. toch bent u dit niet verplicht, laat u ook niet mislijden door de verkooptrucs van audiciens.

het is belangrijk wat het verlies van uw gehoor is, dit wordt altijd aangegeven met db ( decibel). hoe kunt u het beste hoortoestel wat bij u en uw gehoorverlies past aanschaffen.

om bij een ac ( audiologisch centrum bij u in de buurt te kunnen komen, heeft u aan een verwijsbrief van uw huisarts of kno arts voldoende om een afspraak te kunnen maken bij een ac.
laat uw gehoor bij een ac ( audiologisch centrum) testen, deze zijn onafhankelijk van audiciens die veelal overeenkomsten hebben afgesloten met fabrikanten en daarbij schrikbarende prijzen rekenen wat ze vervolgens in eigen zak steken. wat het ac ook doet is het controleren of de audicien zijn/haar werk goed heeft gedaan, bij het aanmeten van een hoortoestel.

wat zeer regelmatig kan gebeuren is het volgende, de audicien neemt het toestel wat er voor zorgt dat u binnen de 7 jaar een nieuw hoortoestel nodigheeft omdat het nagenoeg niet meer aangepast kan worden op wat meer gehoorverlies. dit is voor de klant ook niet zicht- baar of meet-baar wat wel mogelijk is door het ac. een audicien zal u vertellen dat u na 5 jaar recht heeft op een nieuw hoortoestel, toch u krijgt dan de laagste vergoeding en moet u zelf de hoogste eigen bijdrage betalen. wat een audicien u niet vertelt is dat wanneer u er 6 of de maximale 7 jaar u hoortoestel blijft behouden u de hoogste bijdrage van uw zorg verzekeraar krijgt, toch wel goed om te weten daar het honderden euro’s per hoortoestel kan schelen in uw portemonnee.

ook extra verzekeringen sluiten de audiciens ( helaas) graag af, toch hiermee vervalt uw fabrieksgarantie en uw heeft er niets aan. als men dat toch wilt bevelen, vraag dan zwart op wit wat die verzekering inhoud. u zult dat niet krijgen omdat het geen recht maar ook niets helemaal niets inhoud. indien men dit wel op papier voor u zet, ga er dan mee naar uw zorgverzekering, deze zullen u vertellen dat wat er op staat al bij uw verzekering is onder gebracht.

de audicien wil nl. nogal eens geld rekenen onder de noemer extra verzekering voor 5 jaar, voor het opnieuw afstellen van uw hoortoestel als deze is opgestuurd naar de fabrikant voor reparatie, toch dit valt onder de service en daar dient u niet voor te betalen. daarbij is het goed te weten dat deze fabrieksgarantie c.q. service is 5 jaar geldig. slangetjes vernieuwen kunt u echt zelf doen, er zijn verenigingen voor slechthorenden waar mensen zijn die u dat gratis willen leren. ohh en de slangetjes, tussen het oorstukje en het toestel, zijn gratis door de fabrikant meegegeven. u hoeft daar dus niets voor te betalen, hoewel de audicien er vaak 5 euro per stuk per 6 weken voor wilt reken. ook het recht op nieuwe oorstukjes zal de audicien u niet zo snel vertellen, het is nl extra werk voor hem/haar waar u ook gewoon recht op heeft en er niets voor hoeft te betalen.

hoe gaat u te werk,
maak van het audiogram van het ac een kopie, en ga met dat kopie waarvan u uw naam en vooral de gegevens van de zorgverzekeraar afknipt naar een audicien en vraag daar wat een hoortoestel kost als u het daar koopt. laat dat zwart op wit zetten door deze audicien.

ga langs verschillende audiciens en verneem de verschillende prijzen. laat u niet wijsmaken dat dit afhankelijk is van hoe of u verzekerd bent.

denkt u nu niet dat bedrijven c.q. audiciens met bekende namen op de tv goede audiciens zijn en onbekende namen niet goed zijn, dat is een zeer foute gedachten.

men wil ook altijd proberen een extra duur digitaal hoortoestel aan te smeren, toch een monoloog toestel is meestal beter en goedkoper. overal mag u hoorstel(len) voor 6 weken gratis uitproberen zonder enige verplichting. u ben ook niet verplicht om bij één en de zelfde audicien hoortoestellen uit te proberen.
laat dat dan ook door de ac binnen de telkens 6 weken probeerweken, de hoortoestellen testen of de audicien zijn/haar werk wel goed heeft gedaan om het toestel goed af te stellen. een niet goed afgesteld hoortoestel is niet per definitie slecht, toch het werk van de audicien is dan wel slecht te noemen omdat deze bewust u een andere keuze wilt laten maken.

blijkt dat na de controle bij het ac het aangemeten hoortoestel correct te zijn, wees dan trots en zeer tevreden met deze audicien, die u dan ook niets laat bij betalen omdat de vergoeding van de zorgverzekeraar precies het juiste bedrag aangeeft en uitbetaald aan u of uw audicien.

hopend dat u hiermee bent geholpen, teken ik met vriendelijke groet,


m.vr.gr.,
ineke l.
zelf slechthorend, 95 tot 115 db verlies aan beide oren
en klant bij de voor mij onbekende beste audicien die er bestaat, voor zijn klanten.